written by
Margo Mies

Bedrijf dat managers betere leiders maakt, zet zelf een volgende stap

2 min read

BUGGENHOUT, 23 maart 2021 – Slecht leiderschap kost een onderneming handenvol geld. Om dat te voorkomen, organiseren de meeste ondernemingen trainingen voor hun leidinggevenden. Dat biedt echter geen garantie, vaak loopt het alsnog mis in de praktijk. Dat weet voormalig professor Economie Gerrit Sarens maar al te goed. Met Ambits ontwikkelde hij een mentoring-traject om managers betere leiders te maken. Om die unieke methode te optimaliseren, lanceerde de onderneming een crowdlendingcampagne bij het Gentse investeringsplatform WinWinner.

Een alternatief succesverhaal

“Als je weet dat slechts 18% van de managers over leiderschapstalenten beschikt en dat 38% van de nieuwe managers binnen de 18 maanden faalt, dan weet je dat veel ondernemingen met een potentieel probleem zitten”, steekt zaakvoerder Gerrit Sarens van wal (onderzoeksbureau Gallup, 2016). Dat probleem lost Ambits op door managers beter voor te bereiden op hun leidinggevende rol en hen blijvend te ondersteunen via een mentoring-traject.

Ambits focust daarbij op een sterke match tussen mentor en mentee: “Alleen zo krijgt de mentee de juiste frame of mind en ontstaat de juiste dynamiek om tot pragmatische adviezen te komen waarmee de mentee in de praktijk aan de slag kan.” Op die manier onderscheidt de onderneming zich van de traditionele, losstaande trainingen of coachingsessies.

Bovendien is Ambits’ methode zowel persoonlijk als evidence-based. “Eens we een beeld hebben van de mentee, zoeken we binnen onze community een passende mentor. Omdat een wederzijdse klik belangrijk is, ligt de eindbeslissing steeds bij de mentee”, vertelt medezaakvoerster Veerle Seymus. Gerrit licht het proces verder toe:

“Tijdens het traject peilen we regelmatig naar de resultaten. In het begin stellen we bepaalde doelstellingen voorop, tijdens de sessies gaan we na of er vooruitgang wordt geboekt. Doordat ook de peers en leidinggevende van de mentee inspraak krijgen, worden de doelstellingen van de mentee en die van het bedrijf gealigneerd.”

Groeien en laten groeien

Gerrit heeft nooit getwijfeld over Ambits’ succesformule: “Zelf heb ik al jarenlang een mentor die mij al heel wat heeft bijgeleerd. Die positieve ervaring heeft mij ertoe aangezet om een onderneming op te richten rond mentorship voor managers.” Zijn vertrouwen blijkt niet onterecht. Ondanks haar jonge bestaan heeft Ambits al 16 klanten, waaronder grote spelers als BNP Paribas Fortis en Belfius.

Op basis van de huidige sales pipeline verwacht Ambits dat ze midden dit jaar 35 actieve klanten zal hebben, gecombineerd met nieuwe mentoring-trajecten bij bestaande klanten. Om die groei te ondersteunen, willen Veerle en Gerrit investeren. “Eind januari lanceerden we een WinWinner-campagne. De campagne is een groot succes: het minimale doelbedrag van €75.000 werd snel bereikt en ook de bovengrens van €200.000 moesten we onlangs verhogen”, vertellen de zaakvoerders trots.

Vijf dagen voor het einde van de crowdlendingcampagne staat de teller op €221.000. Met het opgehaalde bedrag wil Ambits investeren in marketing en sales, de verruiming van de markt en in de optimalisatie van haar mentoring-traject. Op die manier willen Veerle en Gerrit, samen met hun mentees, ook Ambits laten groeien.

Investeren in de crowdlendingcampagne van Ambits kan nog tot en met 28 maart 2021. Meer informatie vind je op het WinWinner-platform.

-----

Gerrit Sarens Zaakvoerder Ambits +32 478 99 02 06 gerrit.sarens@ambits.eu

Veerle Seymus Zaakvoerder Ambits +32 496 26 96 69 veerle.seymus@ambits.eu

Ambits wil van managers betere leiders maken door hen te koppelen aan ervaren mentors die hen advies geven op maat en resultaatgericht te werk gaan. De onderneming focust op een goede matchmaking tussen mentor en mentee, advies op maat en het meten van de resultaten.

Matthias Browaeys Founder WinWinner +32 494 58 22 24 matthias@winwinner.be

WinWinner is een crowdlendingplatform waarop ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk kunnen delen. Op die manier kunnen ze ambassadeurs zoeken en hen laten investeren in hun groeiverhaal.