Margo Mies

Burgers investeren in bureau50

3 min , April 26, 2021

ROESELARE, 26 april 2021 – Net niet de helft van de volwassen consumenten in ons land is ouder dan 50. 1 op de 4 Belgen is 60+er, tegen 2025 wordt dat 1 op de 3. De vergrijzing valt niet langer te ontkennen, net zoals de vernieuwde en actieve levensstijl van de babyboomgeneratie. Bedrijven moeten dus zowel rekening houden met de demografische verschuiving als met het geüpdatete begrip ‘ouderen’. Toch hanteert de klassieke marketing veelal een verouderd beeld. Bureau50 maakt die fout niet. Het doelgroepbureau helpt organisaties om 50+ers te begrijpen én te bereiken. Via een crowdlendingcampagne bij WinWinner wil ze haar succesformule versneld laten groeien.

Boomers aren’t seniors (yet)

De vijftigplussers van nu zijn niet meer wat ze geweest zijn. Spaargeld oppotten voor de (klein)kinderen is voortaan taboe. Tegenwoordig spreken 50+ers hun spaarpotjes actief aan om te genieten van het leven. “Die vernieuwde en vaak actieve levenswijze vindt niemand verrassend”, vertelt founder Filip Lemaitre, “Maar als je dan benadrukt dat die veranderde mindset en vernieuwde behoeften ook een andere communicatie- en marketingstrategie vereisen, vallen veel organisaties uit de lucht.”

De klassieke marketing focust immers veelal op jongeren. Wanneer ouderen uitzonderlijk toch als target gezien worden, gebeurt dat haast altijd vanuit een verouderde visie op de doelgroep. Die vaststelling moedigde Filip aan om zich te verdiepen in de levensstijl, attitudes en behoeften van het zilveren marktsegment: “Ik bundelde mijn kennis in het boek The Silver Ones: do’s & don’ts voor 50+ marketing (Pelckmans Pro 2018). Sindsdien word ik zowel in Nederland als in België vaak uitgenodigd als spreker op events. Daarnaast kan ik met bureau50 mijn kennis ook actief omzetten in de praktijk.”

50+ marketing als aparte discipline

Het doelgroepbureau adviseert en begeleidt bedrijven, overheden en organisaties bij de ontwikkeling én het vermarkten van producten en/of diensten voor de nieuwe generatie ouderen. “Bureau50 is meer dan een kennisbedrijf”, benadrukt Filip. “We vergaren kennis over de doelgroep en ontwikkelen samen met onze klanten nieuwe producten of diensten en een 50+ marketing- en communicatiestrategie op maat.” De onderneming biedt dus zowel ondersteuning bij het begrijpen als bij het bereiken, betrekken, bedienen en aan zich binden van het marktsegment.

De vraag naar ondersteuning daarbij is enorm, waardoor het doelgroepbureau op twee jaar tijd een indrukwekkend en divers klantenbestand opbouwde. Grote (inter)nationale spelers als Beiersdorf, Greenpeace en Intersoc deden al een beroep op haar diensten. Momenteel loopt er een project voor Delhaize, waarbij bureau50 ervoor zorgt dat de digitalisering van de klantenkaart naar Superplus ook voor ‘ouderen’ vlot verloopt.

De onschatbare waarde van ervaring

Het team van bureau50 bestaat in totaal uit zes ‘ervaringsdeskundigen’, een term die je volgens Filip gerust letterlijk mag nemen: “Bureau50 is een start-up die geleid wordt door ervaren vijftigplussers.” Met andere woorden: het team vormt de afspiegeling van de doelgroep en dat heeft volgens de zaakvoerder alleen maar voordelen: “Dankzij de jarenlange ervaring en expertise van onze teamleden hebben we als onderneming een grotere slaagkans en een hoger groeitempo.”

Ook de samenwerking met het Nederlandse bureauvijftig draagt daaraan bij. Beide doelgroepbureaus werken nauw samen en hebben de ambitie om hun concept op de Europese markt te verankeren. “Doordat onze Nederlandse partner haar jarenlange ervaring met ons deelt, beschikken we over een grote kennisvoorsprong”, aldus Filip. “Die voorsprong is belangrijk. Om onze Europese droom samen te verwezenlijken, moeten we immers allebei ongeveer even groot zijn.”

Met oog op die Europese ambitie, wil bureau50 versneld groeien. De nodige ervaring en kennis is alvast aanwezig. Met investeringen in de uitbreiding van het team en digitalisering, wil het doelgroepbureau haar groei een extra boost geven. Die investeringen wil ze financieren via een crowdlendingcampagne op het Gentse investeringsplatform WinWinner. Met de keuze voor een hippe en alternatieve financieringsvorm bevestigt het team nogmaals haar eigen motto: boomers aren’t seniors (yet).

Investeren in de crowdlendingcampagne van bureau50 kan tot en met 31 mei 2021. Meer informatie vind je op het WinWinner-platform.

Filip Lemaitre
Founder/partner
filip@bureau50.be

Daniel Feys
Zakelijke leiding/partner
daniel@bureau50.be

Bureau50 adviseert en begeleidt bedrijven, overheden en organisaties bij de ontwikkeling en het vermarkten van producten en/of diensten voor de nieuwe generatie ouderen. Samen met haar Nederlandse partner bureauvijftig wil de onderneming haar concept op de Europese markt verankeren.