written by
Margo Mies

Chapolino’s liquid gold brengt Sicilië naar België

2 min , May 19, 2021

BOOM, 19 mei 2021 – Nu de terrassen weer open mogen, is het tijd om de schade van het coronajaar in te halen. Een nieuwkomer op het menu is de arancello van Chapolino, een Italiaanse likeur op basis van sinaasappels. Reeds een tiental partijen - waaronder Van der Valk Mechelen en The Barrel in Hasselt - bevestigden dat ze de likeur op hun kaart zullen zetten. Om het aantal afnemers op te krikken en om de productie voor te financieren, zoekt Chapolino financiering via een crowdlendingcampagne bij WinWinner. Op amper 10 dagen tijd bracht de campagne al €61.500 van de €75.000 op.

Van vrijgezellenfeest tot uit de hand gelopen coronahobby

In hun zoektocht naar een signature drink voor een vrijgezellenfeest, stootte Dries Verrept, Cédric Hellemans en Jens Holbrechts op de Italiaanse sinaasappellikeur arancello. “Via een Italiaanse vriend en zijn Nonna kregen we het authentieke recept in handen”, vertelt Dries. “Toen we de signature drink uiteindelijk serveerde op het vrijgezellenfeest, bleek ons recept een schot in de roos.”

Al snel kregen de Antwerpse vrienden het idee om hun arancello te introduceren op de Belgische markt. De doorsnee levensgenieter heeft ongetwijfeld al eens limoncello geproefd, maar arancello is tot op heden relatief onbekend en ondergewaardeerd bij het brede publiek. “Precies dat willen we met Chapolino veranderen”, benadrukt Cédric.

Hip authentiek of authentiek hip?

De drie vrienden goten de authenticiteit van Nonna’s recept, inclusief de mysterieuze Siciliaanse touch, in een hip jasje.

“Door sinaasappels uit de vlaktes van Catanië te gebruiken, gaan we terug naar de roots van Sicilië. Het productieproces verloopt volledig ambachtelijk. Het recept is authentiek, maar enkele handelingen wijken af van het standaard proces. Net die speciallekes zorgen voor de unieke smaak. De afdronk is zeer subtiel, waarna een warme gloed van binnenin de smaakpapillen prikkelt.” – Jens Holbrechts, co-founder Chapolino

Chapolino wil zich profileren als een exclusieve, maar veelzijdige drank. Momenteel is het team volop aan het experimenteren met cocktailrecepten. Volgens Dries zijn er nog veel meer mogelijkheden: “Naast drankencombinaties denken we onder andere aan de ontwikkeling van macarons, pralines, gelato, sorbet, gebakjes en siropen.”

Chapolino: een klein, maar pittig bazeke

De eerste stappen richting de Belgische markt zijn gezet. De horeca en de nightlife-sector vormen Chapolino’s belangrijkste afzetmarkten. Daarnaast richt de onderneming zich ook op speciaalzaken, drankenhandels en via haar eigen webshop ook op particulieren. “De afgelopen twee maanden hebben we een tiental partijen overtuigd om onze arancello op de kaart te zetten”, vertelt Jens, “Bovendien zijn er nog heel wat gesprekken met geïnteresseerden lopende.”

Als startende onderneming focust Chapolino op dit moment voornamelijk op branding en marketing. De vrienden willen hun arancello op de kaart zetten als een hippe, stijlvolle en exclusieve drank. Om die branding te boosten, en om voorfinanciering te voorzien voor de productie, lanceerde de onderneming onlangs een crowdlendingcampagne op het Gentse investeringsplatform WinWinner.

“Op amper een week tijd overschreden we het minimale doelbedrag van €50.000”, vertelt Jens enthousiast. “Amper tien dagen na de lancering hebben we al €61.500 van de €75.000 opgehaald.” Chapolino heeft haar motto dus niet gestolen: Chapolino will make you an offer you can’t refuse.

Investeren in de crowdlendingcampagne van Chapolino kan nog tot en met 30 juni 2021. Meer informatie vind je op het WinWinner-platform.

-----

Jens Holbrechts
Co-founder Chapolino
+32 476 25 68 38
jens@chapolino.be

Chapolino brengt arancello – een Italiaanse likeur op basis van appelsienen – op de Belgische markt. De hippe, stijlvolle drank is gebaseerd op een authentiek Siciliaans recept en wordt ambachtelijk bereid.

Matthias Browaeys
Founder WinWinner
+32 494 58 22 24
matthias@winwinner.be

WinWinner is een crowdlendingplatform waarop ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk kunnen delen. Op die manier kunnen ze ambassadeurs zoeken en hen laten investeren in hun groeiverhaal.