Crowdfundingcampagne van Hasselts brouwerijcafé rondt na 2 weken al de kaap van €100.000

3 min , December 7, 2021

HASSELT, 7 december 2021 – In het centrum van Hasselt opent in het voorjaar van 2022 een nieuwe stadsbrouwerij. En niet zomaar één: Brewmine TAP wordt een brouwerijcafé, waar bierliefhebbers niet alleen craft-bieren kunnen proeven, maar waar bierfirma’s, bedrijven en verenigingen hun eigen bier ook kunnen brouwen. Als spin-off van Brouwland, Europees marktleider voor brouwmaterialen, wil het concept de Stad van de Smaak veroveren. De initiatiefnemers van Brewmine TAP lanceerden half november een crowdfundingcampagne om dit concept vorm te geven. Momenteel staat de teller van die campagne al op €116.000.

In het centrum van Hasselt is er al meer dan 50 jaar geen brouwerij meer. Dat kan niet zijn, zeker niet in de Stad van de Smaak, vinden ze bij Brewmine TAP. Het initiatief zal brouwers en bierliefhebbers samenbrengen: “Veel bierfirma’s en bedrijven moeten lang wachten of grote hoeveelheden afnemen als ze hun creatie extern willen laten brouwen,” vertelt Bart Balis, een van de initiatiefnemers. “Met Brewmine TAP willen we dat probleem oplossen, door brouwers de mogelijkheid te geven om op kleine schaal hun bier te brouwen en het meteen in het café aan de man te brengen indien ze dat wensen.”

Render van het brouwgedeelte van Brewmine TAP

Eyecatchers

Brewmine TAP zal kunnen uitpakken met een eigen brouwinstallatie van 5 hectoliter en een 20-tal tapkranen. Er zullen ook workshops doorgaan in het pand, bijvoorbeeld als teambuilding voor bedrijven.

“Daarnaast hebben we nog heel wat eyecatchers in petto,” licht Caroline Van den Borre, projectmanager bij het concept, een tipje van de sluier op. “Zo is het pand gelegen aan de Zuivelmarkt, een gastronomische hotspot, en beschikken we over een uniek horecadakterras in de stad. Daarnaast zullen we onze bieren ook aanbieden in unieke tapvaatjes, ook to go. Onze uKegs, geïsoleerde biertankjes met een ingebouwd koolzuurpatroon, houden de bieren urenlang fris en onder druk, en zijn ideaal om allerlei dranken te schenken tijdens een BBQ of feestje. We maken de ervaring compleet met een assortiment aan zelfbrouw-startkits en biertapjes, zodat je een vriend, collega of kennis kan verrassen met een leuk cadeau.”

Render van het dakterras van Brewmine TAP

Brouwland-backbone

Aan brouwkennis zal het niet ontbreken bij Brewmine TAP. Het idee voor het brouwerijcafé groeide namelijk voort uit Brouwland, het Limburgse bedrijf dat Europees marktleider voor brouwbenodigheden is.

“We combineren onze expertise op het vlak van brouwen met het vakmanschap van een zelfstandige horeca-uitbater. Later, vanaf 2023, willen we het concept van Brewmine TAP uitrollen naar andere steden via een franchiseformule,” aldus Bart Balis, die overigens ook CEO van Brouwland is.

Render van het interieur van Brewmine TAP

Crowdfunding & community building

Om de nodige investeringen te kunnen maken om het concept te lanceren schakelt Brewmine TAP bewust het brede publiek in: “We zetten sterk in op een community van bierliefhebbers en craft-brouwers. Zo zullen de bezoekers de bieren kunnen raten en reviewen om op die manier een bier naar de gouden tap te stemmen. We hebben er dan ook bewust voor gekozen om een deel van het benodigde bedrag via crowdlending op te halen,” aldus Thomas Balis, Business Unit Manager bij Brewmine TAP.

“We lanceerden 3 weken geleden de campagne bij het Gentse investeringsplatform WinWinner. Vorige week rondden we de kaap van €100.000 aan toegezegde leningen. Nu werken we verder toe naar het minimale bedrag van €250.000. Investeren kan nog tot en met 17 januari,” besluit Thomas.

Alle informatie over de crowdfundingcampagne van Brewmine TAP vind je op de WinWinner-site.

Thomas Balis
Business Unit Manager Brewmine TAP
info@brewmine-tap.be

Brewmine TAP wordt een brouwerijcafé in het stadscentrum van Hasselt. Bierfirma’s, bedrijven en verenigingen zullen er hun bier zelf kunnen brouwen en bierliefhebbers kunnen van de creaties komen proeven.