written by
Margo Mies

Cyclo Studio schakelt versnelling hoger

4 min , April 14, 2021

GENT, 14 april 2021 – Je sportprestatie hangt niet alleen af van je kracht en conditie. Ook een aangename omgeving, kwaliteitsvol materiaal en een community-gevoel spelen een belangrijke rol. Toch vindt de meerderheid grote fitnesscentra ongezellig. Bovendien missen ze er de aanmoediging om progressie te maken. Personnal trainers bieden wel persoonlijke begeleiding, maar door het hoge prijskaartje bereiken ze slechts een nichepubliek.

De Belgische fitnessmarkt bestond uitsluitend uit die twee extremen, tot Enzo Maenhaut in 2019 Cyclo Studio oprichtte. Door enkel te focussen op cycling garandeert hij kwaliteit én beleving. Zo wil hij premium fitness toegankelijk maken voor iedereen. Om die missie te vervullen, wil hij allereerst een tweede studio openen in Antwerpen. Daarom lanceerde hij een crowlendingcampagne op het Gentse investeringsplatform WinWinner.

De heruitvinding van de fitnessmarkt

“De Belgische fitnessmarkt focust op twee extremen”, steekt Enzo van wal. “90% van het aanbod bestaat uit mass market solutions, de overige 10% bestaat uit luxueuze centra en personnal trainers.” Grote fitnessstudio’s proberen kostte wat kost een gigantisch klantenbestand uit te bouwen via goedkope abonnementen en een erg ruim en dus ook minder kwalitatief aanbod. Bij luxueuze fitnesscentra geldt het tegenovergestelde: op de kwaliteit valt niets aan te merken, maar het extreme prijskaartje sluit een groot deel van de markt uit.

In Amerika ontdekte Enzo dat het niet zo zwart-wit hoeft te zijn: “Toen ik in New York werkte, ontdekte ik boutique fitness: een fitnessvorm die focust op één sport en kwaliteit, totaalbeleving en gemeenschapsgevoel vooropstelt.” Gepassioneerd door sport en ondernemen, bracht Enzo het concept mee terug naar België. In 2019 opende Cyclo Studio Gent haar deuren. Het was de eerste boutique fitnessstudio in België én is nog steeds de enige die focust op cycling.

De niche voorbij

Topkwaliteit mag niet enkel weggelegd zijn voor een nichepubliek, dat vormt het uitgangspunt van Enzo’s ondernemersverhaal. Met Cyclo Studio wil hij zich dan ook onderscheiden op de Belgische fitnessmarkt.

“Dankzij de hyperfocus op cycling kunnen we de kwaliteit van het aanbod en het materiaal garanderen. Daarnaast kiezen we bewust voor een flexibele houding. Beurtenkaarten zorgen ervoor dat je niet vasthangt aan een abonnement en dat je enkel de lessen die je effectief volgt, betaalt. Dankzij het aanbod van meer dan 35 lessen per week, vindt iedereen minstens één moment dat hem of haar past.” - Enzo Maenhaut

Ook met de focus op boutique experience en community building weet Cyclo Studio zich te onderscheiden. “De studio is trendy ingericht, de aanpak is erg persoonlijk en we zorgen voor extra’s zoals gratis schoonheidsproducten, individuele douches en Belgische streekbieren in de bar,” legt Enzo uit. “Op die manier bieden we onze klanten een totaalbeleving!” Mede daardoor beschikt Cyclo Studio na anderhalf jaar tijd over een ruime en loyale community, een gemeenschap van ambassadeurs die één voor één de unieke vibe verspreiden.

Ride ‘n Smile... voor, tijdens én na de coronacrisis

De coronacrisis dwong Enzo om zijn concept te herdenken. Tijdens de eerste lockdown in maart 2020 besloot hij al snel om zijn materiaal te verhuren en zijn aanbod heruit te vinden.

“Ik ontwikkelde al snel rooftop work-outs, waardoor Cyclo Studio één van de eerste en enige fitnessstudio’s was in België die in mei 2020 opnieuw kon openen. Daarnaast voegde ik pop-up events, online lessen en micro-classes toe aan het aanbod.” - Enzo Maenhaut

Het succes van de pop-ups en de unieke events – o.a. ‘Ride in a Church’ en ‘Zebra Beach event’– was zo overweldigend dat Enzo er in de toekomst meer en meer op zal focussen.

Terwijl boutique fitness wereldwijd boomt, is de trend vooralsnog minder bekend in België. Daar zal volgens Enzo op korte termijn verandering in komen: “Binnen een paar jaar zal ook in ons land sprake zijn van een competitieve markt. Er ontstaat nu al stillaan concurrentie. Wanneer de pandemie onder controle is, zal die alleen maar toenemen.”

Om op daarop te anticiperen, schakelt Enzo een versnelling hoger. Hij heeft de ambitie om van Cyclo Studio dé boutique fitnessbrand van België te maken. “Om de concurrentie voor te blijven én om te profiteren van de huidige ‘cycling-hype’, wil ik nu beginnen uitbreiden.”

De komende jaren zal Cyclo Studio eigen studios openen in grotere steden en concessies in kleinere gemeenten”, legt Enzo uit. “De opening van een tweede studio in Antwerpen vormt de eerste stap in het groeiplan.” Daarnaast zal Cyclo Studio vanaf september samenwerken met Jolien D’hoore (winnares van de bronzen medaille baanwielrennen op de Olympische Spelen in 2016) met een eerste shop-in-shop concept.

De opening van de tweede studio wil Enzo financieren met een crowdlendingcampagne bij WinWinner. Op amper een week tijd leverde die hem €48.000 op. Na twee weken staat de teller op €74.000. “De studio in Antwerpen maakt van Cyclo Studio de eerste boutique fitness in België die de stap naar een tweede vestiging waagt”, besluit Enzo, “Een essentiële stap in onze missie om topkwaliteit toegankelijk te maken voor iedereen.”

Investeren in de crowdlendingcampagne van Cyclo Studio kan nog tot en met 25 mei 2021. Meer informatie vind je op het WinWinner-platform.

-----

Enzo Maenhaut
Founder Cyclos Studio
+32 499 52 97 10
enzo.maenhaut@cyclostudio.be

Met Cyclo Studio bracht founder Enzo Maenhaut premium accessible fitness op de Belgische markt. De studio specialiseert zich in cycling work-outs in groep en plaatst totaalbeleving en kwaliteit voorop. Nu boutique fitness wereldwijd aan populariteit wint en er ook in België stilaan concurrentie ontstaat, wil Cyclo Studio uitgroeien tot dé boutique fitnessbrand in België.

Matthias Browaeys
Founder WinWinner
+32 494 58 22 24
matthias@winwinner.be

WinWinner is een crowdlendingplatform waarop ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk kunnen delen. Op die manier kunnen ze ambassadeurs zoeken en hen laten investeren in hun groeiverhaal.