written by
Wouter Coulier

DroneBee klaar voor groei na crowdlendingcampagne die meer dan €60.000 oplevert

2 min , September 3, 2020

BUGGENHOUT, 3 september 2020 - DroneBee produceert bijengerelateerde producten zoals honingbier en -marsepein en verkoopt ze via de winkel Wallabieke in Buggenhout. Daarnaast promoot de onderneming ook de korte keten en duurzame consumptie. Oprichter Bart Callaert lanceerde een crowdlendingcampagne bij WinWinner om financiering op te halen om te investeren in onder meer een eigen platform waarop lokale producten te koop zullen zijn. Deze campagne was een groot succes en leverde €61.800 op.

“Sinds de oprichting van DroneBee in 2015 speelde ik al met het idee om ooit eens een crowdfundingcampagne te doen”, vertelt Bart Callaert, oprichter van DroneBee. “Maar natuurlijk heb je meer kans op slagen als je al bepaalde resultaten kan voorleggen. Daarom liet ik DroneBee eerst organisch groeien: we startten als sensibiliseringsproject rond het belang van bijen maar zijn intussen uitgegroeid tot een concept dat de korte keten en lokale producenten promoot.”

Callaert kwam echter tot de vaststelling dat de groeiplannen afgeremd raakten en dat er financiering nodig zou zijn om de volgende stappen te zetten met DroneBee. Hij heeft namelijk de ambitie om een eigen platform voor lokale producten te lanceren, om een automaat voor lokale producten aan te kopen en om te investeren in nieuwe machines die een verhoging van de productie van zijn bijengerelateerde producten mogelijk moeten maken.

DroneBee-oprichter Bart Callaert

Callaert besliste dan ook om werk te maken van zijn plannen om een crowdfundingcampagne te organiseren. Hiervoor ging hij in zee met het Gentse WinWinner, een platform waarop investeerders via leningen kunnen investeren in bedrijven die financiering zoeken.

51 investeringen

DroneBee wilde met haar financieringscampagne minimaal 30.000 euro en maximaal 60.000 euro ophalen. Na iets meer dan twee weken werd het eerste bedrag al gehaald. “Ik was aangenaam verrast dat er uit verschillende hoeken investeringen binnenkwamen, niet alleen uit mijn eigen netwerk maar ook via mensen die ik nog niet kende”, vertelt Callaert. “De campagne was dan ook een goede marketingtool om ons netwerk uit te breiden met nieuwe contacten.”

Gedurende de looptijd van de campagne bleven de investeringen vlot binnenkomen. Ook enkele grotere investeringen van €5.000 brachten DroneBee vlot richting het maximale bedrag van €60.000. “We moesten zelfs nog een lichte verhoging van het maximale doelbedrag doorvoeren”, geeft Kasper Vancoppenolle (WinWinner) mee. Uiteindelijk landde DroneBee op een eindbedrag van €61.800.

Klaar voor groei

Na deze succesvolle crowdlendingcampagne is DroneBee helemaal klaar om te groeien. “De proefversie van ons eigen platform voor lokale producten komt er binnenkort aan”, laat Callaert weten. “We hebben al heel wat bijenmateriaal aangekocht en de machines voor een betere verwerking van onze producten zijn op komst. We kijken met ambitie naar onze toekomst.”

DroneBee blikt dan ook tevreden terug op haar financieringscampagne: “Als je zo’n campagne lanceert, heb je wel schrik dat je het doelbedrag niet zal halen. Dan moet je niet alleen je groeiplannen in de koelkast steken, maar het zou ook tot enig gezichtsverlies leiden. Maar dankzij een grondige voorbereiding, zowel op financieel als story-vlak, en het netwerk dat we reeds uitgebouwd hadden, geloofden we in onze kansen. En dat bleek terecht!”, besluit Callaert trots.

-----

Bart Callaert, zaakvoerder DroneBee
bart.callaert@icloud.com
+32 498 75 15 74

DroneBee produceert en verkoopt bijengerelateerde producten zoals honing, honingbier en lippenstift op basis van bijenwas. Daarnaast is DroneBee ook ambassadeur van de korte keten en duurzaam consumeren, bijvoorbeeld door een netwerk van lokale producenten uit te bouwen en workshops en lezingen te geven.

Matthias Browaeys, founder WinWinner
matthias@winwinner.be
+32 494 58 22 24

WinWinner is een crowdlendingplatform waarop ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk kunnen delen. Op die manier kunnen ze ambassadeurs zoeken om hen te laten investeren in hun groeiverhaal.