Franky De Smet - Van Damme tankt extra kapitaal met Turbeau om verder te groeien

1 min , July 26, 2022

BRUGGE, 26 juli 2022 - Vanuit Brugge naar de rest van de wereld: Turbeau rukt verder op. Oprichter Franky De Smet - Van Damme ziet zijn bier steeds feller gesmaakt worden in België en ver daarbuiten.

Turbeau is het speciaalbier dat het meeste rockt. Niet moeilijk wanneer de bezieler Franky De Smet - Van Damme heet. Gekend van heavymetalband Channel Zero, maakt de Bruggeling nu in geheel eigen stijl zijn intrede in de bierwereld. Sinds 2018 brouwt hij zijn eigen bier: inmiddels telt het assortiment reeds vier aparte bieren.

“Of de biermarkt niet verzadigd is? Natuurlijk wel. De opkomst van lokale craft-brouwerijen en hobbybrouwers zit al jaren in de lift”, geeft De Smet - Van Damme toe. “We willen dan ook niet pretenderen dat we met Turbeau het meest bijzondere bier ter wereld hebben uitgevonden. Wat we wél toevoegen aan de biermarkt is wat meer edge.”
Oprichter Franky De Smet - Van Damme (rechts)

Vintage productieproces

Het rauwe karakter mag u gerust letterlijk nemen: samen met zijn vennoot Jo De Smet Van Damme - een naamgenoot, maar geen familie - staat Franky urenlang in het magazijn bier op paletten in te pakken, te versleuren en klaar te maken voor export. Authentiek, maar wel een gigantisch tijdrovend en arbeidsintensief proces. Door nu externe investeerders via het Gentse crowdlendingplatform WinWinner te betrekken, wil Turbeau haar groeispurt versneld realiseren.

“Het verse kapitaal zullen we vooral inzetten om het productie- en verpakkingsproces te versnellen en te automatiseren”, gaat De Smet - Van Damme verder. “Ook geeft het ons ademruimte om bijkomende voorraad aan te kopen. We exporteren nu reeds naar 5 landen, het is de bedoeling om dit in de toekomst nog op te trekken.”

Turbeau The Great White, één van de vier varianten

Meer info over de crowdlendingcampagne van Turbeau vind je op winwinner.be/turbeau.

Franky De Smet - Van Damme
Founder Turbeau Rock Brewing Company
franky@turbeau.com

Turbeau presenteert vier speciaalbieren in verschillende brouwstijlen. Bezieler Franky De Smet - Van Damme, gekend van heavymetalband Channel Zero, maakt zo op geheel eigen wijze zijn intrede in het craftbeerlandschap.