Margo Mies

Het Boekenhof bezorgt Rupelstreek een upgrade

3 min , April 28, 2021

NIEL, 28 april 2021 – ‘De Rupelstreek samen met Het Boekenhof laten groeien’, dat is de ambitie die zaakvoerders Kris Mampaey en Ilse Selderslaghs met hun totaalconcept nastreven. Hoewel de drukbezochte regio jaarlijks heel wat toeristen trekt, bestaat er een groeiend tekort aan overnachtingsmogelijkheden en toeristische voorzieningen. Deze zomer brengt het duo daar verandering in. “De bouwwerken van de bistro en de feestzaal zijn volop aan de gang, zodat we deze zomer kunnen opstarten”, vertelt Kris. “Daarnaast zoeken we via een crowdlendingcampagne bij WinWinner financiering om in het najaar ook de B&B te openen.”

Van camping in Frankrijk tot B&B in Niel

Kris en Ilse baatten acht jaar lang Camping Domaine Le Peyral uit in het zuiden van Frankrijk. Het gemis van vrienden en familie nam steeds toe, maar ook hun passie voor de toeristische sector bleef groeien. Daarom besloot het koppel om in Niel een nieuwe zaak te openen. Deze keer kozen ze voor een totaalconcept: Het Boekenhof omvat een bistro, een gelegenheidszaal én een B&B met vier gastenkamers.

De drie activiteiten sluiten naadloos bij elkaar aan. “De bistro staat centraal”, vertelt Kris. “Deze is bewust verbonden met de gelegenheidszaal. Daardoor kunnen we makkelijk catering aanbieden bij evenementen en de zaal inzetten als uitbreiding van de bistro bij grote drukte. Bovendien kunnen gasten die het niet zien zitten om nadien nog naar huis te rijden, steeds een overnachting boeken in één van onze vier gastenkamers.”

Industrieel verleden, duurzame toekomst

De Rupelstreek trekt jaarlijks heel wat recreatieve en zakelijke toeristen. Volgens Kris heeft dat verschillende redenen:

“Allereerst zijn er heel wat musea die het industriële verleden van de streek als wereldleider in de baksteennijverheid belichten. Ten tweede telt de omgeving verschillende recreatie- en natuurgebieden. Ten derde is er de aanwezigheid van talloze (inter)nationale bedrijven, wat zorgt voor zakelijk toerisme.” – Kris Mampaey, zaakvoerder Het Boekenhof

Ondanks die bedrijvigheid is er in de regio een groeiend tekort aan toeristische voorzieningen, vooral overnachtingsmogelijkheden zijn erg schaars. Met haar drie activiteiten speelt Het Boekenhof in op een nog onbeantwoorde vraag. In eerste instantie richten Kris en Ilse zich op een lokaal cliënteel, om later hun naamsbekendheid ook buiten de regio op te drijven en een zakelijk klantenbestand op te bouwen.

Vooral bij de opbouw van het lokale cliënteel vormt de duurzame en lokale visie van de ondernemers een pluspunt. “Als enige onderneming in de omgeving wekken we onze eigen elektriciteit op”, aldus Kris. “Daarnaast installeren we in de tuin een wadi, werken we bewust samen met lokale handelaars en promoten we streekproducten.” Zulke initiatieven spreken meer dan ooit aan, vooral bij de jonge generatie inwoners in de streek.

Toeristische trekpleister in spe

“De bouwwerken van de feestzaal en de bistro zijn volop aan de gang, zodat we de zaak deze zomer kunnen openen”, vertelt Kris. “Om in het najaar ook de B&B op te starten, zoeken we financiering via een crowdlendingcampagne bij WinWinner.” Die campagne leverde de onderneming al €70.500 op. De zaak heeft dan ook alles in huis om uit te groeien tot een toeristische trekpleister: een ideale locatie, ervaren en gepassioneerde zaakvoerders en een lokale en duurzame visie.

Investeren in de crowdlendingcampagne van Het Boekenhof kan nog tot en met 11 mei 2021. Meer informatie vind je op het WinWinner-platform.

Kris Mampaey
Zaakvoerder Het Boekenhof
krismampaey@de-vink.be

Totaalconcept Het Boekenhof speelt in op het groeiende tekort aan logies en toeristische voorzieningen in de Rupelstreek. Zaakvoerders Kris en Ilse verwelkomen hun gasten met een warme ontvangst en bieden hen de ideale locatie om tot rust te komen.