written by
Margo Mies

Hybride uitgeverij blaast Nederlandstalig uitgeversklimaat nieuw leven in

3 min , June 22, 2021

KAPELLEN, 22 juni 2021 – Elk verhaal verdient het om gelezen te worden, al blijkt in de realiteit dat lang niet elk verhaal een eerlijke kans krijgt. Hedendaagse uitgeverijen fixeren zich haast uitsluitend op rendement, waardoor heel wat literair talent geen gehoor krijgt. Door zowel onbekende als bekende auteurs een eerlijke kans te geven blaast hybride uitgeverij Fill in the Blanks ons uitgeversklimaat nieuw leven in. Die nieuwe wind wil ze financieren met een crowdlendingcampagne op het Gentse investeringsplatform WinWinner.

V.l.n.r. Ushi Torfs, Guy Bout, Charlotte Bogaert en Manfred Bogaert

Opnieuw in bloei

Het Nederlandstalig uitgeverslandschap is verschraald. Steeds meer uitgeverijen fusioneren of herstructureren met oog op de optimalisatie van hun rendement. Dat vooral onbekende of beginnende auteurs daar het slachtoffer van zijn, kan Manfred Bogaert uit eigen ervaring bevestigen.

“Toen ik met mijn eerste manuscript bij heel wat uitgeverijen aanklopte, was het antwoord steeds negatief. Ik besloot dan maar om mijn verhaal in eigen beheer te publiceren, een dure oplossing die lang niet voor iedereen weggelegd is. Achteraf bleek het de juiste beslissing, want in 2019 werd mijn werk genomineerd voor de Fintro Literatuurprijs ‘Het spannende boek’.” – Manfred Bogaert, founder Fill in the Blanks

Vanuit zijn eigen ervaring, richtte auteur Manfred Bogaert Fill in the Blanks op: een hybride uitgeverij die (on)bekende auteurs een platform biedt waarop ze hun manuscript, in samenwerking met de lezerscommunity, kunnen verbeteren en publiceren. Voor de professionele eindredactie koos de uitgeverij het collectief ‘De Tekstologen’ als partner.

Ondersteuning van A tot Z

In samenwerking met collega’s, specialisten, maar vooral met lezers, ondersteunt Fill in the Blanks startende en reeds gevestigde auteurs bij de publicatie van hun werk. De hybride uitgeverij beschikt over een ruime lezerscommunity, waarvan de leden op basis van hun profiel en voorkeuren een selectie manuscripten ontvangen ter beoordeling.

Die feedback nemen de vier vennoten - Manfred Bogaert, Guy Bout, Ushi Torfs en Charlotte Bogaert – vervolgens mee in hun screening. “Formuleren we een negatief antwoord, dan brengen we de auteur in contact met organisaties die hen kunnen coachen”, legt Guy uit. “Is ons antwoord positief, dan kan het publicatieproces van start gaan.”

“We bieden auteurs dus veel meer dan professionele begeleiding en een aantrekkelijke productiekost”, benadrukt Manfred. “We zorgen voor een hechte relatie met de lezers én we zorgen voor promotie en publiciteit.” Vooral dat laatste verliezen commerciële uitgeverijen volgens hem al te vaak uit het oog: “Van het laatste boek van een bekend auteur werden slechts 2000 exemplaren verkocht, de uitgeverij zorgde dan ook amper voor promotie.”

Van stationsroman tot graphic novel

‘Elk verhaal verdient het om gelezen te worden’, een motto dat je letterlijk mag nemen. Bekende namen, nog onbekende auteurs en alle soorten lezers kunnen zich aanmelden op het platform. “Die openheid trekken we door op het vlak van genre”, aldus Guy, “We staan open voor elk type verhaal: van geschiedenisboek over stationsromannetjes tot kookboeken.” Dat volgt ook uit de huidige salespipeline:

“Op dit moment onderhandelen we met verschillende bekende namen, waaronder een journalist en een zanger/columnist. Dit jaar nog publiceren we een stripverhaal, een graphic novel, twee romans en een non-fictieboek geschreven door enkele gerenommeerde psychologen. Ook met de winnares van Bake Off Vlaanderen 2020 gooiden we het al op een akkoord.” – Guy Bout, vennoot Fill in the Blanks

Ondanks de goedgevulde pipeline draait het bij Fill in the Blanks geenszins alleen om winst. “Per verkocht exemplaar schenken we een vast bedrag aan een goed doel”, legt Manfred uit, “We werken samen met een aantal organisaties, maar de auteur kan ook zelf een goed doel aanreiken.”

Wordt vervolgd...

Om Fill in the Blanks definitief op de Vlaamse markt te introduceren, zoekt de onderneming financiering via een crowdlendingcampagne op het Gentse investeringsplatform WinWinner. “Via WinWinner willen we minimaal €50.000 en maximaal €85.000 ophalen voor de voorfinanciering van de geplande projecten”, licht Guy toe. “Tegen 11 juli 2021 hopen we voldoende financiering te hebben opgehaald om het Vlaamse uitgeversklimaat nieuw leven in te blazen.”

Investeren in de crowdlendingcampagne van Fill in the Blanks kan nog tot en met 11 juli 2021. Meer informatie vind je op het WinWinner-platform.

---

Guy Bout en Manfred Bogaert
Vennoten Fill in the Blanks
info@fillintheblanks.be

Uitgeverij Fill in the Blanks ondersteunt (on)bekende auteurs bij de publicatie en de promotie van hun boek, steeds in samenwerking met de lezerscommunity. Met heel wat projecten in de pijplijn is Fill in the Blanks klaar om de Nederlandstalige uitgeverswereld grondig te updaten.

Matthias Browaeys
Founder WinWinner
+32 494 58 22 24
matthias@winwinner.be

WinWinner is een crowdlendingplatform waarop ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk kunnen delen. Op die manier kunnen ze ambassadeurs zoeken en hen laten investeren in hun groeiverhaal.