Margo Mies

KOFONDS geeft sociaal vangnet voor zelfstandigen een boost

3 min , June 15, 2021

WAREGEM, 15 juni 2021 – Wanneer zelfstandigen wegens ziekte werkonbekwaam zijn, vallen ze terug op een beperkte uitkering van de sociale zekerheid. Die volstaat vaak niet om de periode van ziekte te overbruggen. Met KOFONDS breidt Francis Demuynck het sociale vangnet voor zelfstandigen uit: door zich te verenigen in KOFondsen beloven ze elkaar financieel te steunen bij ziekte of werkonbekwaamheid. Om dit nieuwe systeem over heel Vlaanderen te verspreiden, lanceerde Francis een crowdlendingcampagne op het Gentse investeringsplatform WinWinner.

In de voetsporen van onze noorderburen

Voor veel zelfstandigen volstaat de uitkering van de sociale zekerheid niet om een periode van werkonbekwaamheid te overbruggen. Dat besefte ook zelfstandig consultant Francis Demuynck, daarom vroeg hij een verzekering gewaarborgd inkomen aan. “Toen mijn verzekeringsmaatschappij mijn aanvraag weigerde, op grond van mijn leeftijd en mijn allergieprobleem, ging ik op zoek naar een alternatief”, vertelt Francis.

Zo kwam hij terecht bij het Nederlandse Broodfonds. “De organisatie verenigt zelfstandigen in verschillende fondsen”, legt Francis uit. “Leden van een fonds beloven elkaar financieel te steunen wanneer een van hen zijn of haar inkomen verliest wegens ziekte.” Geboeid door dit alternatieve systeem, besloot Francis het concept onder de naam KOFONDS – Kleine Ondernemers Fonds – in Vlaanderen te introduceren.

Solidariteit en samenredzaamheid

Lidmaatschap van een KOFonds biedt leden niet alleen financiële, maar ook sociale voordelen. “Om het samenhorigheidsgevoel te beschermen, telt elk netwerk maximaal 50 leden”, legt Francis uit. “Je kan al opstarten met 10 leden, waarbij we adviseren om zo snel mogelijk tot een minimum aantal van 20 leden te komen. Dat aantal hebben we minstens nodig om voldoende financiële middelen te voorzien om de beloofde steun te garanderen.”

Het verdelen van die steun verloopt als volgt: leden van een KOFonds sparen maandelijks een vast bedrag op hun eigen KOFonds-rekening; wanneer een medelid steun nodig heeft, keren ze hem of haar maandelijks een vast bedrag uit. “Op die manier kan het zieke lid rekenen op een som van €1000 per maand bovenop de sociale uitkering ,en dat voor een periode van maximaal 12 maanden. Dit is een minimum. Het bedrag en de periode kan door de vereniging gewijzigd worden”, licht Francis toe. “Wordt er niemand ziek? Dan ben je gewoon aan het sparen voor persoonlijke doeleinden.”

Voor en door ondernemers

Volgens de FOD Economie telt Vlaanderen meer dan 1 miljoen ondernemers, Francis noemt het groeipotentieel van zijn onderneming dan ook erg groot.

Het Nederlandse Broodfonds bewijst dat dit concept aanslaat. Op 1 mei 2021 telde de Nederlandse organisatie 620 actieve fondsen, 40 fondsen in oprichting en een totaal van 27.990 leden. De afgelopen drie jaar werd meer dan 33,6 miljoen euro geschonken aan meer dan 6000 ondernemers. (Bron: Het Broodfonds voor ondernemers staat als een huis, persbericht Broodfonds, 29 september 2020)

In samenwerking met vaste partner UBEON, een associatie voor zelfstandige ondernemers, brengt Francis momenteel alles in gereedheid voor de oprichting van het eerste KOFonds. “Nadien willen we het concept verspreiden over heel Vlaanderen”, aldus Francis, “Om dat te realiseren zoeken we minimaal €50.000 en maximaal €75.000 via een crowdlendingcampagne op het Gentse investeringsplatform WinWinner.” De ondernemer koos bewust voor een financieringsvorm die strookt met de kernwaarden van KOFonds: solidariteit en samenredzaamheid.

Investeren in de crowdlendingcampagne van KOFONDS kan nog tot en met 11 juli 2021. Voor meer informatie kan je surfen naar het WinWinner-platform of je kan je inschrijven voor het gratis webinar van KOFonds op dinsdag 22 juni 2021 om 20u00.

Francis Demuynck
Zaakvoerder KOFonds
contact @kofonds.be

KOFonds is een ondernemersnetwerk, voor en door ondernemers, dat tegemoetkomt aan inkomensverlies wegens ziekte of arbeidsongeschiktheid. Leden van het netwerk gaan een uniek engagement aan, waarbij ze beloven om elkaar financieel te steunen indien nodig. Nu het eerste KOFonds in oprichting is, wil de onderneming groeien.