Liquisens gebruikt crowdlendingcampagne voor duurzame wateroplossingen

2 min , September 7, 2021

EDEGEM, 7 september 2021 - Duurzamer omgaan met water en zelfs kosten besparen, dat wil toch iedereen? Liquisens reikt haar klanten heldere inzichten en oplossingen aan door het slim monitoren van waterkwaliteit. Premoleg moet het uithangbord worden van deze missie. Met deze tool werken ze aan de veilige en snelle opsporing van legionella in sanitaire installaties en koeltorens. Om dit te financieren, startte Liquisens een crowdlendingcampagne bij WinWinner.

Helderheid over water

De start-up van Steven De Schrijver en Erik Dehaen ontwikkelt slimme oplossingen voor watergebruik.

“We verwerven data door het plaatsen van betaalbare sensoren in een watersysteem”, duidt Steven. “Door het toepassen van algoritmen op deze data verwerven we inzichten om het waterverbruik en het onderhoud te optimaliseren. We valideren onze algoritmen door offline analyses.”

Preventieve wateroplossing

Met Premoleg zit de onderneming volop in de ontwikkeling van zo’n tool. Premoleg moet legionella - een bacterie die in watersystemen voorkomt - snel kunnen opsporen via sensoren die aangesloten worden op waterleidingen. Die sensoren verzamelen data en met tussenkomst van AI-software kan de bacterie efficiënt worden opgespoord. Op dit moment wordt Premoleg uitgetest op verschillende demonstratielocaties en het is de bedoeling om tegen 2022 met het afgewerkte product naar bedrijven te stappen.

Liquisens denkt vooral aan de industriële en sanitaire sector. “Hoewel het aantal legionella-uitbraken op grote schaal in België relatief laag is, blijft het voor veel bedrijven en organisaties een secure aangelegenheid”, legt Steven uit. “Wanneer een besmetting uitbreekt op plaatsen waar veel mensen samenkomen, heeft dat niet alleen grote gevolgen voor de gezondheid van de aanwezigen, maar ook voor de reputatie van de organisatie. We denken hierbij vooral aan scholen, woonzorgcentra en hotels.”

Voorbeeld van een Premoleg analyse

Testen, testen, testen

Het WTCB (Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf) en de Universiteit Antwerpen werken mee aan de ontwikkeling van Premoleg. Het project wordt ondersteund door de provincie Antwerpen in kader van een Vlakwa Open Call voor meer innovatie in de watersector.

Naast deze kenniscentra heeft Liquisens ook een akkoord met AZ Delta, Groep Gidts, Shell C&T Gent en Koffie Rombouts. Deze grote spelers uitten hun vertrouwen door op te treden als demonstratielocatie. De onderneming uit Edegem kijkt ook verder dan de Benelux. Momenteel lopen er onderhandelingen met Britse gezondheidsorganisaties om daar demonstratieprojecten op te starten voor Premoleg.

Liquisens wil ons watergebruik duurzamer en efficiënter maken. De verdere ontwikkeling van het eigen Premoleg Monitoring Device krijgt nu prioriteit en daarom startte de onderneming een crowdlendingcampagne.

“Via het investeringsplatform van WinWinner halen we nu de laatste euro’s op om ons minimale doelbedrag van €40.000 te bereiken”, zegt Steven. “Op die manier kan Premoleg tot een afgewerkt product uitgroeien. Zo willen we in toekomst nog meer inzetten op de kwaliteit, het duurzame beheer en het algemene vertrouwen in leidingwater.”

Investeren in de crowdlendingcampagne van Liquisens kan nog tot en met 27 september 2021 via het platform van WinWinner.

___

Steven De Schrijver
Founder Liquisens
steven@liquisens.be

Liquisens bouwt slimme oplossingen voor watergebruik. Momenteel werkt de start-up aan Premoleg, een oplossing om de verspreiding van legionella op een duurzame manier tegen te gaan.