Makers van koolhydraatarme chocolade goed op weg om bijna €100.000 op te halen via crowdfunding

3 min , September 24, 2020

WINGENE, 24 september 2020 - Patissier, chocolatier en voedingsconsulent Vincent Bulteel ging op zoek naar een manier om de negatieve effecten van chocoladeproducten op het lichaam tot een minimum te herleiden. Met Inca’cao maakt hij kwaliteitsvolle suiker- en koolhydraatarme chocoladeproducten. Ze zijn inmiddels te vinden in meer dan 30 verkooppunten en worden door de wereldkampioene van de Mondial des Arts Sucrés als 'uitzonderlijk' bestempeld. Om verder te groeien haalde Inca'cao inmiddels 79.500 euro aan leningen op via een financieringscampagne bij WinWinner, waarvan het doelbedrag nu verhoogd wordt.

Weinig mensen kunnen de verleiding van een lekker stukje chocolade weerstaan, maar helaas is er ook een keerzijde aan de medaille: de suiker en de koolhydraten in chocoladeproducten zijn niet goed voor ons lichaam. Vincent Bulteel, naast toppatissier en -chocolatier ook voedingsconsulent, wou zijn beroep nog blijven uitoefenen zonder de negatieve gevolgen voor de mensen die van zijn creaties eten. Hij verdiepte zich daarom in de chemische processen van het menselijke lichaam en zocht naar een oplossing.

Zo kwam hij met een vervangende oplossing voor suiker en bloem die quasi hetzelfde reageerde in recepten en geen negatief effect had op het lichaam (voor de nieuwsgierigen: helaas blijft het recept een goed bewaard geheim). Samen met IT-expert Dries Gaerdelen richtte Vincent Inca’cao op om de producten op de markt te brengen. Op dit moment hebben ze al 4 suiker- en koolhydraatarme smeerpasta’s en 7 notenboters op de markt.

Vincent Bulteel

40 koolhydraatarme chocolades

Daarnaast staan er nog heel wat nieuwe producten op de planning. Zo komt Inca’cao binnenkort naar buiten met maar liefst 40 verschillende chocolades. Deze zijn koolhydraatarm en bevatten collageen voor het versterken van de huid en octaanzuur voor de aanmaak van een zuivere energie/brandstof voor het lichaam.

“Met onze chocoladeproducten willen we suiker- en koolhydraatarme voeding promoten en ingeburgerd maken”, aldus Vincent Bulteel. “Naast een luxueuze en lekkere beleving willen we onze klanten ook iets bijleren, zonder betuttelend te zijn. We laten hen kennismaken met andere smaken en bewijzen dat het ook lekker kan zijn zonder suiker.”

België verder op de kaart zetten als chocoladeland

Met haar breed aanbod richt Inca’cao zich zowel op de meerwaarde zoekende chocoladeliefhebber als op hotels, restaurants, diëtisten, natuurwinkels... De verkoop gebeurt via de webshop en zo’n 30 verkooppunten in België, en ondertussen ook in Nederland en Frankrijk. “We willen België verder op de kaart zetten als moderne pionier in luxechocolade”, zegt Bulteel.

“De prospectie naar verkooppunten diende afgeremd te worden omdat onze productie de vraag niet kon volgen. Dit was bovendien alleen voor onze smeerpasta’s. Eens we ook chocolade aan ons gamma toevoegen, verwachten we nog meer interesse voor onze producten. Dit zien we al aan de reacties op de vermelding van de coming soon-chocoladeproducten in de webshop.”

WinWinner-campagne

Inca’cao is nu klaar om de volgende stap te zetten om haar koolhydraatarme chocoladeproducten op grotere schaal te gaan produceren. De onderneming is op zoek naar financiering om de hiervoor vereiste investeringen in toestellen, materialen en grondstoffen te kunnen doen.

Oorspronkelijk wilde Inca’cao minimaal €50.000 en maximaal €75.000 ophalen via een crowdlendingcampagne bij WinWinner, waarbij investeerders een lening kunnen geven aan het ambitieuze bedrijf. Door het grote succes van de campagne -de teller staat momenteel op €79.500 - werd het maximale doelbedrag verhoogd naar €95.000.

Alle info over de WinWinner-campagne van Inca’cao vind je op www.winwinner.be/incacao.

Vincent Bulteel, co-founder Inca’cao
vincent@incacao.be

Inca’cao produceert suiker- en koolhydraatarme chocoladeproducten. De producten zijn te koop via de webshop en via verschillende verkooppunten in Vlaanderen.

Matthias Browaeys, founder WinWinner

WinWinner is een crowdlendingplatform waarop ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk kunnen delen. Op die manier kunnen ze ambassadeurs zoeken om hen te laten investeren in hun groeiverhaal.