written by
Wouter Coulier

Ontwikkelaar digitaal lesmateriaal haalt in recordtijd half miljoen op via crowdlending

2 min , January 7, 2021

DEINZE, 7 januari 2021 – FTRPRF wil met haar digitale lespakketten het onderwijs helpen om te voldoen aan de eindtermen rond digitale vaardigheden en IT-skills. Als volgende stap ontwikkelt de onderneming momenteel een systeem dat kinderen automatisch evalueert bij programmeerlessen. Om in de ontwikkeling en commercialisatie van dat systeem te investeren lanceerde FTRPRF in december een financieringscampagne bij het crowdlendingplatform WinWinner. Die campagne bleek een schot in de roos: na nog geen maand werd het doelbedrag van €500.000 bereikt, een absoluut record voor WinWinner. “Nu verhogen we de lat naar €750.000,” vertelt FTRPRF-oprichtster Katelijne Duerinck.

FTRPRF (lees als Futureproof) groeide voort uit CodeFever, een vzw die kinderen buiten de schooluren leert programmeren. “Maar steeds vaker kregen we vanuit scholen de vraag naar lesmateriaal voor tijdens de lesuren. Scholen moeten namelijk voldoen aan nieuwe eindtermen, waarin onder meer computationeel denken (probleemoplossend denken) en coderen/programmeren verwerkt zitten. Veel scholen krabben zich echter in de haren als ze op zoek moeten naar een onderwijsmethode hiervoor,” licht Katelijne Duerinck toe.

Daarom startte FTRPRF met de ontwikkeling van kant-en-klare lespakketten over computationeel denken, coderen en ICT-basisvaardigheden. Ondertussen maken al zo’n 40 scholen gebruik van het door FTRPRF ontwikkelde lesmateriaal.

Gamechanger voor het onderwijs

Om scholen nog beter te helpen bij hun IT-onderricht is FTRPRF in samenwerking met de UGent een systeem aan het creëren dat kinderen automatisch corrigeert en evalueert tijdens programmeerlessen. “Dit wordt een echte gamechanger voor het onderwijs,” aldus Duerinck. “Door de automatische evaluatie zullen kinderen op hun eigen tempo en zelfstandig kunnen verder werken. Tegelijkertijd zal de leerkracht dus minder belast worden en kan hij/zij gerichter coachen.”

De oplossing van FTRPRF moet leerlingen toelaten om zelfstandig te werken aan hun eigen tempo, zodat de leerkracht niet overbelast wordt en gericht kan coachen

Het systeem wordt overigens gebruikt voor Scratch, ’s werelds meest gebruikte programmeertaal voor kinderen. “Dit moet ons toelaten om snel te groeien, ook buiten onze landsgrenzen,” vertelt Duerinck.

Financieringscampagne breekt records

Om te investeren in de verdere ontwikkeling en commercialisatie van haar gamechanger voor het onderwijs lanceerde FTRPRF in december een financieringszoektocht bij het publiek, via een campagne bij het crowdlendingplatform WinWinner. Op dat platform kunnen mensen via leningen investeren in ondernemingen met groeiplannen.

Na goed een week werd het minimale doelbedrag van de campagne, €200.000, al bereikt. Recent werd ook het maximale doelbedrag van €500.000 gerond. “Een absoluut record op ons platform,” laat Matthias Browaeys, oprichter van WinWinner, weten. Bovendien legt FTRPRF de lat nu nóg hoger; het maximale doelbedrag van de campagne is verhoogd naar €750.000. “Momenteel staat de teller op €593.500. We hebben ons doelbedrag verhoogd om zoveel mogelijk mensen de kans geven om ons te helpen in onze missie om het onderwijs futureproof te maken,” besluit Duerinck.

Alle informatie over de financieringscampagne van FTRPRF vind je op het WinWinner-platform.

-----

Katelijne Duerinck, co-founder FTRPRF
+32 499 30 01 20
katelijne@codefever.be

FTRPRF is een onderneming die lespakketten rond ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, computationeel denken en programmeren maakt voor het onderwijs. Momenteel is de onderneming bezig met de ontwikkeling van een systeem dat kinderen automatisch zal corrigeren en evalueren bij programmeerlessen.

Matthias Browaeys, founder WinWinner
+32 494 58 22 24
matthias@winwinner.be

WinWinner is een crowdlendingplatform waarop ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk kunnen delen. Op die manier kunnen ze ambassadeurs zoeken om hen te laten investeren in hun groeiverhaal.