Margo Mies

PEAS rolt vegan cinnamonrolls uit via crowdlendingcampagne

4 min , May 31, 2021

HASSELT, 31 mei 2021 –De toekomst moet duurzamer, daar is iedereen het over eens. Dat het traditionele omnivore voedingspatroon een negatieve impact heeft op onze planeet, vormt al lang geen nieuws meer. Hoewel een (meer) plantaardig voedingspatroon de laatste jaren sterk in de lift zit, wordt veganistische voeding nog al te vaak geassocieerd met een gebrek aan smaak en het opofferen van verwennerij. De handgemaakte en 100% plantaardige cinnamonrolls van PEAS bewijzen het tegendeel. Om de foute veralgemening in heel Vlaanderen te ontkrachten, lanceerde founders Els Berx en Davy Rosiak een crowdlendingcampagne bij WinWinner om de opening van nieuwe winkels in Leuven en Antwerpen te financieren.

Give PEAS a chance

Toen Els Berx en Davy Rosiak in 2016 duurzamer wilden gaan leven, besloten ze plantaardige voeding een kans te geven. Op één voorwaarde: de gerechten moesten lekker zijn. Zo niet, dan zouden ze meteen stoppen. “Onze terughoudendheid verdween quasi meteen”, blikt Els terug. “Er ging een hele nieuwe wereld voor ons open, een wereld die we via PEAS met iedereen willen delen.”

Veganisme prediken is uit den boze. “Zelf eten we 95% vegan, dus ook wij zijn niet heiliger dan de paus”, benadrukt Davy. “Het is in geen geval ons doel om mensen met de vinger te wijzen als ze niet volledig plantaardig eten.” Met haar lokale, duurzame en aantrekkelijke dessert wil PEAS voornamelijk de conversatie openen over veganistische voeding: “We geloven in een méér plantaardig voedingspatroon en willen het brede publiek ertoe aanzetten om de veganistische keuken op zijn minst een eerlijke kans te geven.”

Uniciteit wordt beloond

PEAS verkoopt handgemaakte en 100% plantaardige cinnamonrolls. Het basis gebakje blijft steeds hetzelfde, maar de afwerking varieert. In hun winkel in Hasselt voorzien Davy en Els dagelijks een ruim aanbod aan toppings, dat in het weekend en op feestdagen wordt aangevuld met specials.

“In tegenstelling tot de meeste fysieke verkooppunten van (vegan) gebak, geven we onze klanten de kans om via onze webshop vooraf hun bestelling door te geven. Voor ons heeft dat als voordeel dat we de vraag kunnen inschatten en voedselverspilling kunnen beperken. Voor de klanten heeft dat als voordeel dat ze sowieso hun favoriete roll kunnen bemachtigen, zonder bang te moeten zijn dat net die topping op die dag uitverkocht raakt.” – Els Berx, co-founder van PEAS

Al drie jaar op rij wint PEAS met haar webshop de BE Vegan Award voor ‘Beste (web)shop’ en ook haar cinnamonrolls ontvingen al twee jaar op rij de award voor ‘Best Pastry’. Dat de winkel in Hasselt dagelijks klanten uit heel Vlaanderen en Nederland ontvangt, zegt in wezen al genoeg. “Ons klantenbestand beperkt zich in geen geval tot de vegan community, noch tot de inwoners en bezoekers van Hasselt”, verklaart Davy. “PEAS is er voor iedereen die van lekker gebak houdt. Mensen reizen speciaal naar Hasselt af om onze rolls te proeven.”

That’s the spirit

Sinds de oprichting van PEAS in 2017, zetten Els en Davy sterk in op naamsbekendheid en brand awareness: “Brand building is onze gedeelde passie. Het was van meet af aan duidelijk dat we PEAS als brand op de kaart wilden zetten.”

De typische PEAS vibe is dan ook alomtegenwoordig: van de aankleding van de winkel over de verpakkingen tot de communicatie. Die verloopt voornamelijk via sociale media. “Dankzij de data die we via de webshop genereren, kunnen we gericht aan online marketing doen”, legt Els uit. “Dat loont: ondertussen hebben we meer dan 16.000 volgers op Instagram en zo’n 18.000 op Facebook.” Bovendien vormen de volgers een diverse, maar loyale community. De afhaalmomenten die PEAS tijdens de coronacrisis organiseerde in Leuven, Mechelen, Antwerpen en Gent waren steeds in geen tijd uitverkocht.

PEAS is on a roll

Na vier jaar zetten Els en Davy een volgende stap in het groeiverhaal van PEAS: “Om onze boodschap verder te verspreiden en om PEAS als brand nog sterk te verankeren in Vlaanderen, willen we twee nieuwe winkels openen in Leuven en Antwerpen.”

Om dat plan te realiseren, zoekt de onderneming minimaal €100.000 en maximaal €250.000 via een crowdlendingcampagne op het Gentse investeringsplatform WinWinner. “Met €115.500 op de teller hebben we de eerste mijlpaal halverwege de campagne al overschreden. Tegen 27 juni hopen we ook het maximale doelbedrag op te halen”, besluit Els, “Maar een ding is nu al zeker: PEAS is on a roll.”

Investeren in de crowdlendingcampagne van PEAS kan nog tot en met 27 juni 2021. Meer informatie vind je op het WinWinner-platform.

Els Berx
Co-founder PEAS
info@peashasselt.be

Met haar smaakvolle en handgemaakte vegan cinnamonrolls bewijst PEAS dat vegan eten net zo lekker (of lekkerder) kan zijn dan de klassieke omnivore keuken. De afgelopen vier jaar groeide PEAS uit tot een sterke brand, gesteund en gevolgd door een uitgebreide, loyale (online) community.