written by
Wouter Coulier

Platform achter Gert Late Night en Vive le Vélo mikt op 1 miljoen euro financiering

3 min , December 2, 2020

LEUVEN, 2 december 2020 - TinkerList is een online platform voor tv-redacties dat de samenwerking tussen alle partijen die aan een programma werken faciliteert. O.a. Gert Late Night, De Warmste Week, Switch, Vive le Vélo en Extra Time maakten er al gebruik van. TinkerList wil nu 1 miljoen euro ophalen om internationaal te groeien, extra te focussen op online kanalen en het SaaS-verdienmodel verder uit te werken. Het nieuwe fonds van The CoFoundry neemt deel in deze financieringsronde. Een deel van de financieringsbehoefte wil TinkerList ophalen via een crowdfundingcampagne, waarvan de teller op €107.000 staat.

Het idee voor het ontstaan van TinkerList kwam van Erik Hauters, die 15 jaar lang regisseur was bij Woestijnvis. De regie van De Slimste Mens ter Wereld, De Pappenheimers en Geubels en de Belgen waren van zijn hand.

Hauters stelde vast dat het maken van een tv-programma niet het meest ordelijke proces is: “Ik zag redacties Word- en Excel-documenten aanvullen en rondmailen, tot niemand nog wist wat nu de definitieve versie van het script was. Uren repetitie hadden we nodig om de technici en inhoudelijke mensen op dezelfde pagina te krijgen. Letterlijk en figuurlijk. Het is vanuit die frustratie dat ik 5 jaar geleden met dit project ben gestart, om tv te kunnen maken op een meer hedendaagse en digitale manier.”

Tijd, energie en kosten besparen

In TinkerList, een collaboratieve online omgeving, plannen redacteurs de onderwerpen voor hun shows en stellen ze een draaiboek samen. Alle vragen, autocueteksten, filmpjes en foto’s worden verzameld en uitgewerkt. Tijdens de opnames in de studio stuurt het platform alle toestellen aan. Door deze high-end integraties en automatisatie bespaart een productieteam tijd, energie en dus ook kosten.

“Het platform brengt tv-maken naar de 21e eeuw en faciliteert een doorgedreven digitalisering van processen die tot op de dag van vandaag nog steeds analoog en manueel gebeuren. En die digitalisering is nodig, want meer en meer broadcasters voelen de druk van online content, waardoor budgetten krimpen,” aldus Hauters.

Vandaag de dag gebruiken alle grote Vlaamse zenders het TinkerList-platform voor talkshows, nieuws en quizzen. Ook in Nederland wordt de meerderheid van de grote dagelijkse talkshows met TinkerList geproduceerd. Meer dan 100 tv-shows werken al met TinkerList, goed voor zo’n 3.500 gebruikers en meer dan 9.000 afleveringen.

Ook voor de Eén-quiz Switch wordt TinkerList gebruikt

Scharnierpunt richting online kanalen en internationale groei

TinkerList groeide intussen uit tot een onderneming met 9 werknemers en zit nu op een scharnierpunt in haar businessmodel: waar vroeger voornamelijk op projectbasis werd gewerkt, is de onderneming volop aan het inzetten op de schaalbaarheid van haar verdienmodel door te werken aan een SaaS-model. Dit zal ook een flinke verbreding van het marktsegment inhouden: naast traditionele tv-shows kunnen nu ook online kanalen geholpen worden.

Kurt Victoor, co-founder TinkerList: “We zetten volop in op de media van de toekomst, ongeacht via welk kanaal de content gedeeld wordt. We geloven sterk dat de grootste groei uit online markten en streaming zal komen.”

Stilaan komen ook meer namen uit verdere landen op het klantenlijstje. Zo heeft TinkerList klanten in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Brazilië, de Verenigde Staten en Australië. De onderneming wil die internationale expansie verderzetten.

1 miljoen euro financiering gezocht

Om te investeren in haar internationaliseringsplannen, in het verder uitwerken van het SaaS-verdienmodel en in de verbreding van de doelmarkten zoekt TinkerList 1 miljoen euro. Om aan dat bedrag te komen wil TinkerList een beroep doen op verschillende financieringskanalen. Zo haalde de onderneming al financiering op via het fonds van The CoFoundry, maar TinkerList lanceerde ook een crowdfundingcampagne.

Die crowdfundingcampagne verloopt via het Gentse investeringsplatform WinWinner, waarbij het publiek via leningen kan investeren in bedrijven die op zoek zijn naar groeifinanciering. TinkerList wil minimaal €100.000 en maximaal €200.000 ophalen via die campagne. De teller van de campagne staat momenteel op €107.000.

Alle informatie over de crowdfundingcampagne van TinkerList vind je op het WinWinner-platform.

-----

Erik Hauters, founder TinkerList
+32 495 28 43 04
erik.hauters@tinkerlist.tv

TinkerList is een online scripting-tool die de makers van live programma’s ondersteunt in de ontwikkeling van hun content en het beheer van hun volledige workflow. De tool werd onder meer al gebruikt voor de productie van Gert Late Night, Switch en Vive le Vélo maar heeft ook veel klanten in het buitenland.

Matthias Browaeys, founder WinWinner
+32 494 58 22 24
matthias@winwinner.be

WinWinner is een crowdlendingplatform waarop ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk kunnen delen. Op die manier kunnen ze ambassadeurs zoeken om hen te laten investeren in hun groeiverhaal.