Margo Mies

Slow Cabins breekt dagrecord van Vlaams crowdlendingplatform WinWinner

3 min , July 26, 2021

Antwerpen (Headquarters), 26 juli 2021 – De coronacrisis deed ons de charme van verborgen natuur in eigen land (her)ontdekken. Een missie waarvoor de Vlaamse scale-up Slow Cabines® zich al enkele jaren inzet en waarvan het belang door de coronacrisis alleen maar verder is toegenomen. “Met ons eco-hospitality cabin rental concept zijn we de trend al enkele jaren voor. We geloven dat natuurbeleving, natuuropbouw en nieuwe circulaire verdienmodellen hand in hand kunnen gaan, ook in Vlaanderen”, vertelt zaakvoerder Xavier Leclair. Dat het bedrijf een belangrijke maatschappelijke snaar raakt, bewijzen ook de succesvolle crowdfundingcampagnes voor de groeiambities van Slow Cabins®. In 2021 haalde het bedrijf al meer dan €550.000 op bij het brede publiek.

Investeren met impact

Slow Cabins® zijn alleenstaande, zelfvoorzienende stiltehutten die verhuurd worden voor kortverblijven. De cabins zijn verborgen op geheime plekken, midden in de niet-kwetsbare natuur en toch dichtbij de drukke centrumsteden. “Mensen worden er uitgenodigd om even niets te doen en volledig tot rust te komen. Pure detox in eigen natuur ”, benadrukt Slow Cabins.

Om haar groeiambities waar te maken, lanceerde de onderneming eind juni een crowdlendingcampagne op het Gentse investeringsplatform WinWinner.

“Via de campagne kan het brede publiek actief participeren in ons concept op een laagdrempelige manier. Investeerders creëren een positieve impact én ze ontvangen een aantrekkelijk rendement. Tegelijkertijd hopen we dat de campagne aan bepaalde beleidsmakers het signaal geeft dat natuurbeleving, natuuropbouw en nieuwe verdienmodellen voor landbouwers ook in Vlaanderen in een kans moeten krijgen. Net zoals dat in het buitenland gebeurt.” – Xavier Leclair

Enkele maanden geleden haalde het bedrijf op eigen krachten al €300.000 aan winwinleningen op bij de crowd. Ook op het WinWinner-platform staat de teller intussen al op €257.500. “Slow Cabins® brak na minder dan 3 weken het record ‘opgehaalde financiering op één dag tijd’ sinds ons crowdlendingplatform werd opgestart”, vertelt WinWinner co-founder Matthias Browaeys. “Dat succes sluit aan bij de algemene trend die we al langer waarnemen. Mede door de coronacrisis, maar vooral door de aanhoudende lage spaarrente wint investeren in Vlaamse groeibedrijven hoe langer hoe meer aan populariteit.”

Voor en door de crowd

Slow Cabins® verwelkomde in totaal al meer dan 3.000 gasten. De voorbije jaren zette het bedrijf dan ook sterk in op de uitbouw van haar offf-the-grid eco-design, het team, de locaties en het aantal cabins: “Terwijl we in 2017 van start gingen met 3 cabins in België, hopen we binnenkort over een twintigtal cabins te beschikken, verspreid over de hele Benelux.”

“Om ons aanbod aan onthaastingsplekjes - zowel binnen als buiten België - uit te breiden, doen we opnieuw een beroep op de crowd. Het brede publiek is blijkbaar wild enthousiast over de lopende crowdlendingcampagne via WinWinner, want na drie weken haalde de campagne al bijna €260.000 op dankzij meer dan 80 Vlaamse investeerders.” – Xavier Leclair

Met €110.500 op 24 uur tijd brak de campagne van Slow Cabins® vorige week het WinWinner-record ‘opgehaalde financiering op één dag tijd’. Tegen 24 augustus hoopt Slow Cabins® in totaal €500.000 te hebben opgehaald. “Met de opgehaalde groeifinanciering willen we minstens 4 nieuwe eco-design cabins bouwen”, aldus Xavier. “Dat is immers de beste manier om meer mensen de kans te geven om dichtbij huis, maar midden in de natuur op adem te komen. Of - om het met de woorden van onze website te zeggen- om meer mensen ‘Time Off for the Always On’ te bieden.

Investeren in de WinWinner-campagne van Slow Cabins kan nog tot en met 24 augustus 2021. Meer informatie vind je op het WinWinner-platform of op de website van Slow Cabins.

Xavier Leclair
Founder Slow Cabins
xavier@slowcabins.com

Door zelfvoorzienende eco-cabins te verhuren op geheime plekken midden in de natuur zet Slow Cabins in op beleving, onthaasting, eco-toerisme en reizen dichtbij huis. Het concept verwelkomde al meer dan 3.000 gasten. Slow Cabins wil nu investeren in nieuwe cabins om de groei verder te zetten.