written by
Wouter Coulier

Snoep- en bordspellenwinkel wil entertainmentcentrum worden

3 min read

VILVOORDE, 28 september 2020 - Vier ondernemers met een passie voor bordspellen en escape rooms openden recent NerdScape, een gezelschapsspellenwinkel in Vilvoorde. Daarnaast behoort ook NerdCandy, waar je internationale snoep en dranken kan kopen, tot hun activiteiten. Maar daar blijft het niet bij: de ondernemers hebben nog heel wat creatieve ideeën om NerdScape nog verder te doen groeien en een echt entertainmentcentrum te worden. Met een financieringscampagne via WinWinner hopen ze tot €50.000 groeifinanciering op te halen. Na iets meer dan twee weken campagne staat de teller op €14.500.

In 2018 richtten Mattias Eyckmans en Bart Verheulpen NerdCandy op. Zowel in de fysieke winkel in Vilvoorde als in de webshop kan je bijzondere snoep en dranken kopen, zoals speciale Fanta’s of snoep in het Harry Potter-thema. Ze verkopen er veel Amerikaanse merken zoals Reese’s maar ook producten uit andere landen, zoals Japanse frisdrank van Ramune. Hiermee slaagt NerdCandy erin het grote publiek aan te spreken. Het afgelopen jaar mocht NerdCandy meer dan 3.000 klanten bedienen via de webshop.

Tweede thuis voor spelfanaten

In het pand naast de NerdCandy-winkel openden Mattias en Bart samen met Nick De Frangh en Joeri Jacobs recent een tweede winkel; bij NerdScape kan je bordspellen kopen. Joeri: “Wij willen een groot gamma aanbieden en advies op maat geven om zo een board game te vinden die perfect bij jou past. Naast de bordspellenwinkel voorzien we ook een bordspellenlounge, waar je gratis spellen kan uitlenen om ter plaatse te spelen.”

Verder wil het viertal nog een ander concept uitwerken: “We gaan een tweedehandssysteem opzetten, waarbij mensen een oud bordspel kunnen inleveren in ruil voor winkelkrediet bij NerdCandy of NerdScape. Op die manier willen we board games een tweede leven geven en een community van liefhebbers van bordspellen opbouwen”, licht Joeri toe.

NERDOR, de onderneming met de merken NerdCandy en NerdScape, ambieert een wisselwerking tussen beide zaken. “We willen inzetten op een sterke belevenis voor onze bezoekers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bordspel over Harry Potter en daarbij allerlei Harry Potter-gerelateerd snoepgoed verkopen. We gaan de internationale snacks van NerdCandy ook verkopen in onze bordspellenlounge. Zo kan je genieten van een hapje en een drankje tijdens je spel”, zegt Nick De Frangh.

Groeitraject met escape rooms en spaceship simulator

NerdCandy is erin geslaagd om op 2 jaar tijd één van de belangrijkste spelers te worden in de import van speciality candy & drinks voor de Belgische en Nederlandse markt. Zo heeft het ondertussen zelfs een exclusiviteitscontract voor de sci-fi-, strip- en fantasybeurs FACTS.

Ook voor NerdScape hebben de ondernemers een groeitraject voor ogen: ze willen er enkele escape rooms bouwen en een spaceship simulator inrichten. Zo willen ze bezoekers een leuke totaalbeleving geven. “Mijn neef Joeri en ik werden derde op het WK escape rooms. We hebben zelf al zoveel escape rooms gespeeld dat we ervaringsexperten zijn geworden, we hebben dus een goed beeld van wat wel en niet werkt. Via ons kanaal Escaping Cousins kan je onze vlogs volgen, waarin we kamers reviewen. Ernaast hebben we als consultant al samengewerkt met verschillende zaken in de branche”, zegt Nick De Frangh.

V.l.n.r.: Bart Verheulpen, Joeri Jacobs, Nick De Frangh & Mattias Eyckmans

“Escape rooms winnen nog steeds aan populariteit, het publiek is zeer divers en breed geworden. Fans van escape rooms zijn vaak op zoek naar nieuwe kamers die ze kunnen spelen. Een spaceship simulator is dan weer iets exclusiever en ongewoner. Hiermee willen we dan ook inspelen op de nieuwsgierigheid van onze klanten”, vult Mattias Eyckmans aan.

Financiering gezocht

De groeiplannen -de lounge, de escape rooms, de spaceship simulator- vereisen uiteraard investeringen. Om de nodige financiering hiervoor op te halen lanceerde NERDOR onlangs een campagne bij het crowdlendingplatform WinWinner. Investeerders kunnen zo een lening toekennen aan de ambitieuze onderneming, die minimaal €15.000 en maximaal €50.000 wil ophalen via de campagne. Na iets meer dan twee weken is het minimale doelbedrag al in zicht: de teller staat op €14.500. Investeren kan nog steeds, de campagne loopt nog tot en met 10 november.

Meer informatie over de WinWinner-campagne van NERDOR vind je op www.winwinner.be/nerdor

-----

Nick De Frangh, co-founder NERDOR
+32 474 65 98 35
nick.defrangh@nerdor.eu

NERDOR is een onderneming met 2 activiteiten: bij NerdCandy kan je terecht voor de aankoop van internationale snoep en dranken en bij NerdScape kan je bordspellen aankopen.

Matthias Browaeys, founder WinWinner
+32 494 58 22 24
matthias@winwinner.be

WinWinner is een crowdlendingplatform waarop ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk kunnen delen. Op die manier kunnen ze ambassadeurs zoeken om hen te laten investeren in hun groeiverhaal.