Margo Mies

StudioFluo zet creatieve doe-het-zelvers voortaan ook online aan het werk

3 min , July 14, 2021

ANTWERPEN/LEUVEN, 13 juli 2021 – Met StudioFluo ontwikkelden Lies Van Driel en Evi De Pré een creatieve hotspot met workshops rond een brede waaier aan thema’s. Al meer dan 2.500 klanten volgden een van de workshops of bestelden een DIY-box. Deze zomer lanceren de enthousiaste mumpreneurs hun online Academy. Daarmee zetten ze een volgende stap in het groeiverhaal van StudioFluo. Om die te financieren, zoeken ze minimaal €75.000 via een crowdlendingcampagne bij WinWinner. Met €62.000 op de teller zetten ze de eindsprint van de campagne in.

De fluffiness voorbij

StudioFluo geeft het brede publiek de kans om hun creativiteit de vrije loop te laten gaan. “Voor hongerige creatievelingen is onze hotspot een speeltuin waarin ze zich volledig kunnen laten gaan”, vertelt Evi De Pré. “Maar ook mensen die zichzelf niet creatief vinden zijn meer dan welkom, wij overtuigen hen met plezier van het tegendeel.”

Om beide doelgroepen te plezieren, organiseert StudioFluo sinds 2019 fysieke workshops in Antwerpen en Leuven. Je kan er terecht voor zowat alles dat ook traditionele kunstacademies aanbieden, maar in plaats van een volledige opleiding volg je één workshop waaraan je een afgewerkt product overhoudt. “Onze workshops zijn laagdrempelige, krachtig en gevarieerd. Met onze brede waaier aan thema’s kan je ons dus in geen geval plain vanilla noemen”, aldus Lies Van Drie.

StudioFluo 2.0

De coronacrisis bracht de werkwijze van StudioFluo aardig in de war. De fysieke workshops stonden voor lange tijd on hold, dus zochten de mumpreneurs een alternatief. “We dachten haast meteen aan workshops in a box”, vertelt Evi De Pré. “Door DIY-boxen af te leveren aan huis, kunnen onze deelnemers de handen uit de mouwen steken zonder hun kot onnodig te moeten verlaten.”

De pandemie en het succes van de boxen zetten de co-owners aan het denken over de toekomst van StudioFluo. Die toekomst zien ze niet langer louter offline, maar ook online.

“In de versnipperde markt van craft schools, masterclasses en vaak non-kwalitatieve workshops biedt StudioFluo een gecentraliseerd leerplatform aan met een ruim aanbod creatieve cursussen met kwaliteitslabel. StudioFluo is de schakel tussen de creatieve meesters in hun vak en nieuwsgierige en leergierige mensen van alle leeftijden. Online en offline. Duurzaam en ecologisch. Jong en dynamisch.” – Lies van Driel, co-owner StudioFluo

Met de lancering van de Academy geeft StudioFluo leergierige creatievelingen voortaan ook de kans om van thuis uit betalende workshops te volgen. Om de kwaliteit van de aangeboden content te garanderen, werkt ze enkel samen met masters die (semi-)professioneel bezig zijn met hun vak.

StudioFluo 3.0

De lancering van de online Academy staat gepland voor oktober. Eens de coronamaatregelen het toestaan, zal StudioFluo ook de organisatie van de fysieke workshops hervatten. “Die blijven deel uitmaken van ons aanbod, maar staan voortaan wel op een lager pitje. Zo voorzien we voldoende ruimte voor de groei van de Academy”, legt Evi De Pré uit. Het online platform zal onder meer gepromoot worden via StudioFluo’s ruime achterban op sociale media.

Om de online Academy kwalitatief en bij een breed publiek online te krijgen, zoeken de owners financiering via een crowdlendingcampagne op het Gentse investeringsplatform WinWinner. “Tegen 18 juli 2021 willen we minimaal €75.000 hebben opgehaald”, legt Lies Van Driel, “Daarmee zullen we onder meer investeren in marketing en in de productie van kwaliteitsvolle content.” Met €62.000 op de teller zetten de enthousiaste mumpreneurs de eindsprint richting de online hotspot voor creatievelingen met volle kracht in.

Investeren in de crowdlendingcampagne van StudioFluo kan nog tot en met 18 juli 2021. Meer informatie vind je op het WinWinner-platform.

Evi De Pré
Co-founder StudioFluo
leuven@studio-fluo.be

StudioFluo is een hotspot voor creativiteit, met krachtige workshops rond een brede waaier aan thema’s. De onderneming kon al meer dan 2.500 klanten voor haar workshops en DIY-boxen overtuigen, waaronder ook grote namen als Karel de Grote Hogeschool en Microsoft.