Technologiebedrijf ThorbiQ ontketent digitale revolutie in de bouwsector via crowdlendingcampagne

3 min , August 10, 2021

LOKEREN, 10 augustus 2021 - Gebouwen en infrastructuur vertegenwoordigen ongeveer 40% van het totale energieverbruik en de wereldwijde CO2-emissie. Optimalisaties in de bouwsector –één van de minst gedigitaliseerde sectoren– kunnen dus een enorme impact hebben. ThorbiQ speelt hierop in door digitale transitie in de bouwsector te boosten via een platform dat samenwerkingen tussen verschillende partijen uit de sector vergemakkelijkt. Voor de Oost-Vlaamse onderneming wordt 2021 het jaar van de doorbraak, met groeiplannen qua team, marketing en geografische activiteit. Om die plannen mee te helpen financieren lanceerde de onderneming een crowdfundingcampagne, waarvan de teller momenteel op €75.000 staat.

De bouwsector hinkt achterop

Hoewel de digitalisering al een tijdje aan de gang is, hinkt de bouwsector nog steeds achterop. Daardoor blijft er een groot gebrek aan betrouwbare informatie over de volledige levenscyclus van gebouwen. Kristof Haerens, co-founder bij ThorbiQ, wijst op twee grote problemen die daaraan verbonden zijn:

“Het gebrek aan digitale technologieën beperkt de productiviteit in de bouwsector. Volgens cijfers van Lean IPD verliezen bouwbedrijven maar liefst 57% van hun tijd aan taken die overbodig zouden moeten zijn. Denk hierbij aan het herstellen van fouten of onnodig opzoekwerk. Daarbovenop blijft de impact van de bebouwde wereld enorm, want gebouwen en infrastructuur zijn volgens EOS verantwoordelijk voor 40% van het totale energieverbruik en de uitstoot van CO2.”

Digitaal bouwen

Een van de fundamenten die de digitale transitie mogelijk maakt, is digitaal bouwen of Building Information Modelling/Management (BIM). “Met BIM bouw je in wezen twee keer”, legt Haerens uit: “Een keer digitaal en een keer fysiek. Die digitale tussenstop maakt slimmer en duurzamer bouwen mogelijk, reduceert de faalkost en optimaliseert de toelevering van materialen op de werf alsook het algemene bouwproces.”

Hoewel BIM de bouwsector de nodige digitale duw in de rug kan geven, is het principe nog niet volledig ingeburgerd. “En dat is jammer”, gaat Haerens verder. “Want door het gebrek aan digitale informatiestromen in het bouwproces gaat er heel wat waardevolle informatie verloren.” Precies daar wil ThorbiQ verandering in brengen.

Digitale samenwerking met circulaire toets

De oplossing die ThorbiQ ontwikkelt, faciliteert een optimale digitale samenwerking tussen fabrikanten van bouwproducten enerzijds en bouwprofessionals (architecten, studiebureaus, bouwbedrijven, enz.) anderzijds. Concreet ontwikkelt de onderneming slimme online catalogi voor producenten van bouwmaterialen, van waaruit digitale content gegenereerd wordt, rechtstreeks integreerbaar in de software waarmee bouwprofessionals werken. Door middel van betrouwbare informatiestromen tussen de betrokken partijen kunnen gebouwen veel optimaler ontworpen, gebouwd, beheerd en uiteindelijk gesloopt worden, met algemene verduurzaming als gevolg.

“Bovendien wordt met onze oplossing ook sterk ingezet op de circulaire economie,” vertelt Haerens. “De bouwsector heeft een groot circulair potentieel. Om dit potentieel te kunnen benutten moeten echter heel wat parameters geoptimaliseerd worden. Dit kan niet meer handmatig verwerkt worden, waardoor digitale oplossingen zoals de onze meer dan ooit noodzakelijk zijn.”

Dat de behoefte aan digitale innovatie groot is, is te zien aan ThorbiQs klantenbestand. Zo heeft de onderneming al mooie samenwerkingen met grote spelers als Daikin Europe, Wienerberger, Soudal en Recticel. Ondertussen heeft ThorbiQ klanten in België, Nederland, Duitsland, Polen, Finland... en sinds kort zelfs in Nieuw-Zeeland en Australië.

Doelstellingen en investeringsplannen

“Dit jaar wordt de grote doorbraak van ThorbiQ. De tussentijdse cijfers spreken alvast boekdelen: alleen al in de eerste jaarhelft van 2021 haalden we een omzet die dubbel zo hoog lag als in het volledige jaar 2020,” aldus Haerens.

De doelstellingen van ThorbiQ zijn duidelijk: de unieke ThorbiQ-technologie verder internationaliseren en optimaal investeren in marketing en de uitbreiding van het team om dit mogelijk te maken. Om deze doelstellingen nog meer zuurstof te geven, lanceerde ThorbiQ eind juni een crowdlendingcampagne op het Gentse investeringsplatform WinWinner. “Momenteel zitten we aan de helft van het maximale doelbedrag van €150.000, ruim voorbij het minimumbedrag van €50.000,” vertelt de co-founder enthousiast. “Deze financieringsronde moet ons helpen in onze ambitie om niet alleen de duurzaamheid en de productiviteit van de bouwsector een boost te geven, maar ook de negatieve milieu-impact van de bouwsector sterk te verminderen.”

Investeren in de crowdlendingcampagne van ThorbiQ kan nog tot en met 30 augustus 2021. Meer informatie vind je op het WinWinner-platform.

Kristof Haerens
Co-founder ThorbiQ
kristof.haerens@thorbiq.com

ThorbiQ wil de digitale transitie in de bouwsector boosten. Dit doet de onderneming door producenten van bouwmaterialen te helpen met het creëren van online productcatalogi.