Margo Mies

Tweede crowdlendingcampagne van kwaliteitskoffieketen IzyCoffee loopt als een trein

3 min , June 8, 2021

IZEGEM, 8 juni 2021 – Belgen zijn fervente koffiedrinkers. Toch krijgen ze al te vaak koffie van matige kwaliteit voorgeschoteld, of het nu op het werk, op café of elders is. Met IzyCoffee brengt coffee addict Bart Buyse daar sinds 2018 verandering in. Zijn doel? Van IzyCoffee de eerste Belgische kwaliteitskoffieketen maken. Drie jaar, een hippe coffee truck en 7 verkooppunten later wil Bart ook de treinwereld veroveren. De crowdlendingcampagne die hij daarvoor lanceerde, loopt als een trein. In geen tijd tikte de teller €245.500.

De IzyCoffee-truck. Foto: GBL Creative Marketing Studio

Exquisite coffee experiences

De perfecte bonenblend, de ultieme espresso-machine en een barista met kennis van zaken; dat zijn volgens Bart Buyse de drie geboden van kwaliteitskoffie. Door die te respecteren en het ultieme eindresultaat te serveren in een leuk kader, gaat IzyCoffee nog een stap verder.

“Elk personeelslid krijgt een opleiding tot barista. Zo combineren we kwaliteit met vakmanschap. Daarnaast zorgen we voor een gezellige setting, waar jong, oud én alles daartussen zich comfortabel voelt. Op die manier biedt IzyCoffee haar klanten keer op keer een exquisite coffee experience.” – Bart Buyse, founder IzyCoffee

“Om de Belgische koffiedrinker te triggeren vind je zowel klassiekers als iets meer funky koffies op de kaart”, vertelt Bart. Op die manier bereikt de keten elke koffieliefhebber. Van de coole hipster die een espresso tonic bestelt en de groep tienermeisjes die tijdens hun shopping-tripje pauzeren met een Black Forest ijskoffie, over een bejaard koppel dat een Orange Mocha komt drinken tot wielertoeristen die even bijtanken met een Flat White.”

Brilliant coffee future

“Kwaliteitskoffie moet ook in België de standaard worden”, beklemtoont Bart. “In Chicago heeft iedere woonbuurt meerdere fourth-wave koffiebars en ook in Kyoto loop je geen straat voorbij zonder te ontsnappen aan de geur van freshly brewed speciality coffee. Om van Auckland en Sydney nog maar te zwijgen, daar is het normaal om de dag te starten met een flat white of een long black.” IzyCoffee wil kwaliteitskoffie tegen een faire en betaalbare prijs ook in België de norm maken.

Koffie is en blijft een lokaal gegeven, dus moet de keten groeien om haar missie te doen slagen. “Als een olievlek willen we ons verspreiden over het land”, vertelt Bart. “Na drie jaar zijn we stevig verankerd in West-Vlaanderen, dus richten we onze pijlen nu volop op Oost-Vlaanderen. In de toekomst willen we ons verder blijven uitspreiden.”

Foto rechtsboven: GBL Creative Marketing Studio. Foto middenonder: Valentine Wijfels

Om die groei vlot te laten verlopen, zet Bart actief in op social media. Met resultaat: de IzyCoffee-community telt ondertussen 7.500 volgers op Instagram, 1.500 op LinkedIn en 9.000 op Facebook. De IzyCoffee video’s op TikTok halen makkelijk meer dan 150.000 views. Die visibiliteit en naamsbekendheid vormen een mooie voorbereiding op de verdere uitrol.

Exquisite investment opportunities

Dankzij een geslaagde WinWinner-campagne in 2019 en een succesvolle kapitaalronde in 2020 zette IzyCoffee al heel wat stappen in de realisatie van haar missie. Met 8 verkooppunten, twee nieuwe vestigingen in pipeline en een hippe coffee truck, is Bart goed op weg om van IzyCoffee de eerste Belgische kwaliteitskoffieketen te maken.

IzyCoffee-oprichter Bart Buyse

Groei was de afgelopen drie jaar het ordewoord van de onderneming en dat blijft zo in de toekomst. Zelfs de coronacrisis kreeg haar niet klein: de shops die vorige winter actief waren noteerden minstens een omzetverdubbeling. Naast nieuwe steden wil de keten ook de treinwereld veroveren: “Via de opening van shops in treinstations willen we ook pendelaars voorzien van onze exquisite coffee experience”, aldus Bart.

Om de lancering van de treinshops te financieren, startte Bart opnieuw een crowdlendingcampagne via het Gentse investeringsplatform WinWinner. Daar heeft hij nog geen seconde spijt van gehad. Op twee dagen tijd was de minimumgrens van €100.000 bereikt, na vier dagen werd ook de kaap van €125.000 overschreden en amper 20 dagen na lancering staat de teller op €245.500. Daarmee volgt de campagne op het juiste spoor om tegen 19 juli het maximale doelbedrag van €500.000 op te halen.

Investeren in de crowdlendingcampagne van IzyCoffee kan nog tot en met 19 juli 2021. Meer informatie vind je op het WinWinner-platform.

Bart Buyse
Founder IzyCoffee
bart@izycoffee.be

IzyCoffee heeft al een aardig traject afgelegd in haar missie om de eerste kwaliteitskoffieketen van België te worden: vanuit 7 shops en een hippe coffee truck brengt de onderneming haar exquisite coffee experiences aan de man. Als volgende stap in haar groeiverhaal wil IzyCoffee shops openen in stations.