Margo Mies

Vlaamse onderneming zet bamboe op de Europese kaart via crowdlendingcampagne

3 min , July 13, 2021

HOVE, 13 juli 2021 – De Europese commissie is het erover eens: het is tijd om de aanwezigheid van cement en staal in de bouwsector terug te dringen. Ze raadt aan om over te schakelen op het gebruik van duurzame, natuurlijke materialen zoals bamboe. Daarvoor zet Stijn Callens – zaakvoerder van Ecobam Bamboe – zich al 13 jaar in: “Nu bamboe in Europa alsmaar aan populariteit wint, grijpt Ecobam Bamboe haar kans om verder te groeien en de grondstof definitief op de Europese kaart te zetten.” Die groei wil de zaakvoerder financieren met een crowdlendingcampagne bij WinWinner. Op amper 20 dagen tijd haalde de campagne €44.000 op.

De Aziatische traditie verovert Europa

Terwijl bamboe in Azië al meer dan 300 jaar wordt ingezet voor verschillende doeleinden, staat de grondstof in Europa nog in haar kinderschoenen. Dat is volgens Stijn Callens vooral te wijten aan onze onwetendheid: “Niet veel mensen weten dat bamboe eigenschappen heeft die aanleunen bij die van staal en (hard)hout, mede daardoor bleef de grondstof in Europa tot voor kort ondergewaardeerd.”

Als fabrikant, importeur en distributeur van de grondstof en van (half)afgewerkte producten die eruit vervaardigd zijn, toont Ecobam Bamboe het ongekende potentieel van het materiaal. “Mensen kennen bamboe vooral van snijplanken en decoratie, maar de grondstof leent zich tot zo veel meer dan dat. Denk maar aan parket, terrasvloeren, muurbekleding of balken”, vertelt Stijn. “Ecobam Bamboe voorziet dan ook een totaalaanbod. Zowel b2c- als b2b-klanten kunnen bij ons terecht. Daarnaast ontwikkelen we ook onze eigen producten, zowel in eigen beheer als op maat.”

Duurzaamheid voorop

Bamboe beschikt over dezelfde gunstige eigenschappen als staal en (hard)hout, maar de ecologische voetafdruk van de grondstof is veel lager. “Terwijl het gebruik van (hard)hout steeds meer onder druk komt te staan, vormt bamboe het ideale alternatief”, benadrukt Stijn. “De duurzame grondstof is niet schaars en veel minder milieubelastend. Van prijsfluctuaties en instabiele importmogelijkheden zoals bij (hard)hout is dus geen sprake.”

Sinds de Europese commissie meer focust op duurzaamheid, ziet Stijn de populariteit van bamboe in Europa steeds toenemen. “De toenemende populariteit leidt tot een stijging van de vraag en om in die vraag te voorzien, moet Ecobam Bamboe groeien”, geeft Stijn aan.

Van Benelux naar heel Europa

“Tot voor kort beperkte onze afzetmarkt zich tot de Benelux”, vertelt Stijn. “Dat gebied willen we nu uitbreiden naar heel Europa.” Daarnaast wil Ecobam Bamboe op korte termijn haar producten en grondstoffen rechtstreeks vanuit Azië importeren. “De contacten zijn reeds gelegd, we zoeken dus enkel nog werkkapitaal om de rechtstreekse import op te starten”, aldus Stijn.

“Ecobam Bamboe heeft grootse plannen. De afzetmarkt zal tegelijkertijd groeien én differentiëren, we zullen rechtstreeks importeren vanuit Azië en ons eigen productieluik wordt verder uitgebouwd.” – Stijn Callens, zaakvoerder van Ecobam Bamboe.

Die groeiplannen wil de zaakvoerder financieren via een crowdlendingcampagne op het Gentse investeringsplatform WinWinner. “In totaal zoeken we minimaal €50.000 en maximaal €100.000 aan groeifinanciering”, legt hij uit. “Het geld zal gebruikt worden om onze koopkracht te verhogen, te investeren in marketing en om voldoende werkkapitaal te voorzien.” Op 20 dagen tijd haalde het duurzame project van Ecobam Bamboe al €44.000 op, waarmee de eerste mijlpaal van €50.000 binnen handbereik ligt.

Investeren in de crowdlendingcampagne van Ecobam Bamboe kan nog tot en met 23 augustus 2021. Meer informatie vind je op het WinWinner-platform.

Stijn Callens
Zaakvoerder Ecobam Bamboe
stijn@buco-import.com

Ecobam Bamboe is fabrikant, importeur en distributeur van grondstoffen en producten uit bamboe. Met haar ruime assortiment bereikt de onderneming zowel de b2b- als de b2c-markt.