written by
Wouter Coulier

Voedingssupplementenbedrijf van MvdP haalt via crowdfunding al €130.000 op

3 min read

MALLE, 10 december 2020 - Topwielrenner Mathieu van der Poel brengt samen met 2 andere ex-topsporters onder de naam 4Gold wetenschappelijk onderbouwde voedingssupplementen voor (top)sporters op de markt. Daarnaast leveren ze ook voedingsadvies op basis van DNA-analyses. Met grote namen als Alberto Contador, Bashir Abdi en Kirsten Flipkens als ambassadeurs mikt 4Gold de komende jaren op internationale groei. Om de nodige investeringen te kunnen maken om die geplande groei te ondersteunen lanceerde de onderneming een crowdfundingcampagne, waarvan de teller intussen op €130.000 staat.

4Gold werd in 2017 in het leven geroepen door topwielrenner Mathieu van der Poel (winnaar Ronde van Vlaanderen 2020), ex-wielrenner Brent Luyckx en ex-motorcrosser Axel Roelants. Ze stelden vast dat voedingssupplementen niet altijd de gewenste effecten hebben en dat de maag-darmvriendelijkheid van de meeste producten een groot issue is bij topsporters.

“Er bestaat een kloof tussen wat wetenschappelijk mogelijk is en wat voor type producten er effectief op de markt zijn. Daarom zochten we naar producten die een wetenschappelijk onderbouwde werking hebben én meer rekening houden met de individuele verschillen van sporters. Samen met 2 experten in de biochemie gingen we op zoek naar de juiste samenstelling voor onze voedingssupplementen,” aldus Brent Luyckx, die de operationele leiding van 4Gold op zich neemt.

Uitgebreid productengamma

Ondertussen bestaat het gamma van 4Gold al uit een 12-tal producten, grofweg onderverdeeld in de categorieën gezondheid/prestatie, kracht en uithouding. Voor het vervaardigen van haar producten doet de onderneming een beroep op Cosmofarma, een internationaal gerenommeerd Belgisch bedrijf gespecialiseerd in de productie van supplementen.

De combinatie topsport en prestatiebevorderende voedingssupplementen doet bij sommigen misschien de wenkbrauwen fronsen. Luyckx weerlegt: “We laten elke batch van onze producten analyseren door een lab van het Wereldantidopingagentschap. We zijn hierin transparant naar de klant, hij/zij kan de veiligheid van de producten via een batch-nummer controleren op de website.”

DNA-analyse

Daarnaast is het ook mogelijk om via 4Gold een DNA-analyse te laten uitvoeren en op die manier te weten te komen welke voedingssupplementen wel of net niet geschikt zijn voor je lichaam.

“Onze analyse behandelt vragen als ‘Hoe gaat je lichaam om met snelle suikers of cafeïne?’ en ‘Hoe metaboliseer je bepaalde vitaminen & mineralen?’. De resultaten zijn bedoeld als advies en niet als promotiemiddel van onze eigen producten. Door onze producten wetenschappelijk te onderbouwen, ze te laten testen bij het WADA en ze te kaderen in een bredere DNA-analyse willen we de betrouwbaarheid van onze supplementen onderstrepen”, vertelt Mathieu van der Poel.

Al meer dan 3.000 klanten

De voedingssupplementen zijn zowel voor professionele sporters als gedreven recreanten die op zoek zijn naar de zogenaamde ‘marginal gains’. Bij uitbreiding is de DNA-analyse en het daaraan verbonden voedings- en prestatieadvies relevant voor iedereen die begaan is met een gezonde lichamelijke en mentale conditie.

De producten van 4Gold zijn uitsluitend verkrijgbaar via de webshop. Inmiddels deden al meer dan 3.000 klanten een bestelling. Sinds januari 2020 groeit het gemiddelde aantal nieuwe klanten met zo’n 300 per maand.

“Ook steeds meer klanten uit het buitenland vinden hun weg naar de webshop. Waar 80 à 85% van de omzet voorlopig nog uit de Benelux komt, zijn de aandelen in omzet van landen zoals Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië … maar ook de VS, UK en zelfs Japan groeiende,” vertelt Luyckx. “Dit is mede te wijten aan grote namen uit de sport die onze producten promoten, onder wie Alberto Contador, Bashir Abdi en Kirsten Flipkens maar uiteraard ook Mathieu en de renners van Alpecin-Fenix.”

Crowdfundingcampagne om te groeien

4Gold wil haar geplande groei nog verder boosten en is op zoek naar financiering via een WinWinner-campagne, waarbij investeerders via een lening kunnen investeren in de onderneming. Met het opgehaalde bedrag wil 4Gold een grotere voorraad aanleggen, het productgamma uitbreiden en investeren in marketing en advertising.

“De crowdfundingcampagne loopt goed, ondertussen haalden we al €130.000 op. De campagne loopt nog tot en met 8 januari. Het is onze ambitie om tegen dan tot €250.000 te gaan,” aldus Luyckx.

Alle informatie over de WinWinner-campagne van 4Gold vind je op de website van WinWinner.

-----

Brent Luyckx, co-founder 4Gold
+32 478 39 78 74
brent@4gold.be

4Gold werd opgericht door topwielrenner Mathieu van der Poel, ex-wielrenner Brent Luyckx en ex-motorcrosser Axel Roelants. De onderneming brengt voedingssupplementen voor (top)sporters op de markt en geeft voedingsadvies op maat op basis van DNA-analyses.

Matthias Browaeys, founder WinWinner
+32 494 58 22 24
matthias@winwinner.be

WinWinner is een crowdlendingplatform waarop ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk kunnen delen. Op die manier kunnen ze ambassadeurs zoeken om hen te laten investeren in hun groeiverhaal.