written by
Wouter Coulier

Wanneer branding-strategen aan het brouwen slaan: crowdfunding Bar Belge gaat voorbij €100.000

2 min , December 9, 2022

ZEDELGEM, 9 december 2022 – Het biermerk Bar Belge groeide voort uit een synergie tussen Brouwerij Koekoek en het Zedelgemse marketingbureau comma,. Met al vijf bieren in het assortiment en enkele awards op zak wil Bar Belge de volgende groeistap zetten, met onder meer een nieuw bier in de maak. De crowdfundingcampagne ter financiering van de groeiplannen blijkt een schot in de roos: het West-Vlaamse bedrijf haalde al meer dan €100.000 op.

Greetje Demuelenaere en Wouter Casteleyn, oprichters van het marketingbureau comma,, trekken in samenwerking met Brouwerij Koekoek het verhaal van Bar Belge: “We lieten ons inspireren door Belgische klassiekers en tuneden deze om tot onze eigen vijf bieren te komen”, klinkt het. “Met Bar Belge mikken we op meerwaardezoekers die we bij elke gelegenheid een uniek biermoment willen bezorgen. Een positieve ode aan het leven, gebotteld in een design om mee uit te pakken."

Die aanpak bleek op te leveren: Bar Belge kon op de World Beer Awards al een gouden en een bronzen medaille in de wacht slepen, en ook op de Brussels Beer Challenge viel het merk in de prijzen.

Mee op handelsmissie

Belgisch bier heeft uiteraard internationale faam. Daarom maakt Wouter deel uit van de Belgische handelsmissie naar Japan, met o.a. prinses Astrid en Vlaams minister-president Jan Jambon.

“We hebben al klanten in Italië, Zwitserland en Dubai, maar ook Japan is een goede potentiële markt voor ons omdat ze daar op zoek zijn naar finesse en kwaliteitsbier. Als kleine speler is het enorm leerrijk om aan te pikken bij de grote bedrijven op deze handelsmissie. Tot dusver is het al een succes geweest op vlak van leads en klanten”, klinkt het vanuit Japan.

Wouter Casteleyn van Bar Belge (tweede van links) is mee op handelsmissie naar Japan

De crowd reageert enthousiast

Nu er vijf bieren op de kaart staan, komt er een zesde aan. “Daarnaast willen we ook onze salesaanpak professionaliseren en onze voorraad uitbouwen”, klinkt het bij Greetje. Maar dat vraagt natuurlijk investeringen, en dat geld haalt Bar Belge momenteel op bij de crowd:

“We hebben half november onze crowdlendingcampagne gelanceerd bij WinWinner. Daarbij kunnen onze fans ons een lening toekennen, en dus zelf mee verdienen aan onze groei”, legt Wouter uit. En daar blijkt heel wat interesse voor: meer dan €100.000 lezen we momenteel in het bedragbalkje. “€75.000 was ons minimale doelbedrag, maar nu zetten we koers richting het maximale doelbedrag van €150.000”, besluiten Greetje en Wouter ambitieus.

Alle info over de crowdfundingcampagne van Bar Belge vind je op de WinWinner-site.

-----

Wouter Casteleyn
BEO (Beer Executive Officer) Bar Belge
wouter@barbelge.be
050 81 47 90

Bar Belge heeft 5 premium bieren in haar aanbod. Het concept groeide voort uit een samenwerking tussen branding agency comma, en Brouwerij Koekoek. De bieren zijn al te vinden bij o.a. AIRrepublic (Cadzand, Sergio Herman), De Herborist (Zedelgem) en Bruut (Brugge).

Matthias Browaeys
Founder & CEO WinWinner
+32 494 58 22 24
matthias@winwinner.be

WinWinner is een crowdlendingplatform waarop ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk kunnen delen. Op die manier kunnen ze ambassadeurs zoeken en hen laten investeren in hun groeiverhaal.