Winwinner lanceert debt fonds samen met Truncus

1 min , July 3, 2023

Gent, 3 juli 2023 - Een nieuwe speler in het financieringslandschap. Crowdlendingplatform Winwinner slaat de handen in elkaar met Truncus, het grootste multi family office van Vlaanderen, voor de oprichting van een nieuw SME Debt Fund.

Sam Vincke (Investor Relations Winwinner), Pieter Van Neste (Truncus), Matthias Browaeys (CEO Winwinner) Foto: Jonas Lampens

Uit onderzoek van Etion blijkt dat 35% van de Belgische kmo’s actief op zoek is naar alternatieve financieringsvormen. De banken draaien de geldkraan steeds meer dicht en de kredietvoorwaarden worden steeds strenger.

Het Gentse crowdlendingplatform Winwinner richt daarom een gloednieuw fonds op. Als eerste partner werd Truncus aangetrokken, een gerespecteerd family office en vermogensbeheerder uit Zele dat het vermogen beheert, beschermt en overdraagt van meer dan 75 families.

“Private equityfondsen zijn al grotendeels gedemocratiseerd, maar in de huidige markt van private debt zijn slechts 3 andere partijen actief”, duidt Pieter Van Neste van Truncus. “Met onze participatie in dit nieuwe fonds kunnen we onze klanten een kwalitatieve, gespreide en gebalanceerde beleggingsportefeuille voorleggen van lokale kmo’s.”

Het fonds gaat van start in de vorm van een maatschap met een gecommitteerd bedrag van meer dan 10 miljoen euro via Truncus en twee private investeerders, tegen het einde van het jaar wordt op 30 miljoen euro gerekend.

“In deze nieuwe structuur blijft het ‘Winwinner-gehalte’ aanwezig”, vertelt Winwinner-CEO Matthias Browaeys. “De marketingmeerwaarde van financiering ophalen blijft onze sterkte. We verkiezen kmo’s die ook een deel via de crowd wensen te funden. Geruggesteund door het fonds geven we ook onze crowdinvesteerders de kans om voor kleinere bedragen mee in te stappen.”

------------------

CEO Winwinner