written by
Margo Mies

YOKUU versterkt 99% van de goede bacteriën in huis

3 min , May 17, 2021

ANTWERPEN, 17 mei 2021 – Bacteriën dragen onterecht een negatieve connotatie. In, op en rondom ons leven miljarden microben die een gezond leven mogelijk maken. Helaas bestrijdt het huidige schoonmaakmodel niet alleen de 1% slechte, maar ook de 99% goede microben. Daarmee creëren we onbewust meer problemen dan we oplossen. Met YOKUU blaast Joris Jansen ons hygiënemodel een nieuw leven in. De schoonmaakparels bestaan uit goede bacteriën en herstellen het natuurlijke evenwicht. Om YOKUU’s positie in de schoonmaakwereld te versterken, lanceerde Joris een crowdlendingcampagne op het Gentse investeringsplatform WinWinner.

Hygiënemodel 2.0

De grens tussen schoon en té schoon is dun. “Te vaak poetsen is zelfs ongezond”, vertelt Joris, “Het zorgt ervoor dat we nog nauwelijks in contact komen met bacteriën, waardoor ons lichaam na verloop van tijd niet meer weet wat het moet doen als het wel met vuil in contact komt.” Het opnemen van microben uit de omgeving is nochtans een noodzakelijke stap in de ontwikkeling van een sterk immuunsysteem.

“Tegenwoordig heeft 40% van de kinderen allergieën. Kinderen die opgroeien met huisdieren hebben daar opvallend minder last van, net omdat ze via de dieren in aanraking komen met allerlei microben.” - Joris Jansen, founder van YOKUU

De schoonmaakparels van YOKUU voegen een extra stap toe aan het klassieke schoonmaakproces. “Onze producten maken oppervlakten niet enkel zichtbaar schoon, ze laten ook goede bacteriën achter die nadien zelfstandig verder zullen zuiveren”, vertelt Joris. “Dat zorgt voor minder stof en geur en bovenal voor een positieve binnenhuisflora.” Doordat vuil zich moeilijker kan hechten, heeft YOKUU - in tegenstelling tot haar klassieke tegenhangers – ook een preventieve werking.

Een duurzame upgrade

Het YOKUU-schoonmaakmodel is niet alleen beter voor de gezondheid, maar ook voor het milieu. “We verzamelen de goede bacteriën in de Ardense bossen”, legt Joris uit. “Nadien kweken we ze op, voegen we natuurlijke schoonmaakingrediënten en water toe en verwerken we de mix tot schoonmaakparels die je kan oplossen in water. 1 parel bestaat uit zo’n 15 miljard goede microben.” Op die manier vervangt YOKUU de vervuilende chemicaliën in reinigingsproducten door natuurlijke ingrediënten, verpakt in een herbruikbare spray.

“Als de fles leeg is, hoef je enkel nieuwe parels te kopen. Elke parel vervangt 1 plastic fles. Op dit moment hebben we zo al 10.000 flessen van de afvalberg vermeden. Doordat de parels erg compact zijn, is ons concept ook erg e-commerce vriendelijk. De refills passen immers perfect in de brievenbus. – Joris Jansen, founder van YOKUU

Het duurzame alternatief voor agressieve schoonmaakmiddelen werd door de stad Antwerpen verkozen uit meer dan 130 projecten die inzetten op innovatie en duurzaamheid. Die overwinning leverde Joris subsidies op voor de verdere ontwikkeling van YOKUU. Ook UNIZO wist hij te overtuigen met zijn product, afgelopen februari riep de organisatie YOKUU uit tot Starter van het Jaar voor de provincie Antwerpen.”

Schoonmaken voor en door de natuur

Door de huidige ontsmettingsdrang - die sinds de coronacrisis alleen maar toenam - raakt het natuurlijke evenwicht alsmaar verder verstoord. Met zijn duurzaam alternatief wil Joris de balans herstellen: “Tegen 2025 willen we 100.000 gezinnen en hun woningen besmetten met de positieve YOKUU-bacteriën en 10.000.000 single-use plastic flessen uitsparen.” Anno 2021 is de onderneming alvast goed op weg om haar doel te bereiken.

Sinds haar opstart in oktober 2020 verkocht YOKUU al meer dan 1.250 producten. Meer en meer winkels tonen interesse om de duurzame schoonmaakmiddelen op te nemen in hun gamma. Daarom focust de onderneming sinds kort ook op fysieke winkelpunten, naast haar online verkoop. Joris nam er zelfs een eerste werkkracht voor in dienst: “Op één maand tijd leverde haar inspanningen ons 18 verkooppunten op. Tegen eind 2021 willen we dat aantal hebben opgekrikt naar 100 fysieke verkooppunten in België en Nederland.”

Joris wil actief inzetten op de groei van zijn onderneming: “Om YOKUU sterker te verankeren in de schoonmaakwereld, willen we investeren in sales, marketing en de uitbreiding van het productgamma. De crowdlendingcampagne die we daarvoor lanceerde bij WinWinner leverde al €85.500.” Tegen 13 juni 2021 hoopt Joris minimaal €100.000 te hebben opgehaald om met YOKUU een volgende groeisprong te wagen.

Investeren in de crowdlendingcampagne van YOKUU kan nog tot en met 13 juni 2021. Meer informatie vind je op het WinWinner-platform.

-----

Joris Jansen
Founder Yokuu
+32 472 65 98 06
jjansen@probibel.eu

Met haar schoonmaakparel op basis van goede bacteriën in een herbruikbare fles creëert Yokuu een nieuw hygiënemodel. De onderneming werd door UNIZO uitgeroepen tot Starter van het Jaar voor de provincie Antwerpen.

Matthias Browaeys
Founder WinWinner
+32 494 58 22 24
matthias@winwinner.be

WinWinner is een crowdlendingplatform waarop ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk kunnen delen. Op die manier kunnen ze ambassadeurs zoeken en hen laten investeren in hun groeiverhaal.